Hur du blir frilansare - steg för steg


Om du vill bli frilansare kan du se den här artikeln som din guide. Den går igenom alla steg som du behöver ta från start till mål i kronologisk ordning - från den initiala researchen som du måste göra till att faktiskt komma ut på ditt första uppdrag som egen. Ordningen är dock inte skriven i sten. Vissa aktiviteter kan exempelvis ske parallellt och påbörjas innan andra är helt klara och så vidare, men jag skulle påstå att du behöver checka av dessa steg för att kunna bli frilansare och egenföretagare.

I den här artikeln har jag dokumenterat den mest fullständiga steg för steg-guiden (så vitt jag vet) som beskriver hur du blir frilansare och egenföretagare, den så kallade Frilansarguiden, eller Frilansguiden. Mig veterligen finns ingen utförlig motsvarighet och, som jag bedyrar i många av mina tidigare artiklar, anser jag att det här är samhällsinformation som alla har rätt till. Därför vill jag göra den lätttillgänglig och -förståelig för alla. Den är dock begränsad av min förmåga att göra research och min fallenhet för att förenkla. Om det är någonting som inte stämmer eller som saknas, maila mig gärna på: anna@annaleijon.com

Utöver det vill jag också klargöra att den här guiden gör dig till såväl frilansare som egenföretagare. Som jag beskriver här i min artikel “Vad är en konsult, frilanskonsult och egenföretagare”, så kan du vara både det ena och det andra utan varandra. Det finns massvis med kreativa sätt på vilket du kan bli frilansare, och för den delen egenföretagare med, utan att behöva vara det andra också. Jag skulle dock å det bestämdaste rekommendera det här upplägget till anställda och speciellt anställda konsulter inom tech. Jag rekommenderar det till de så kallade “tech-talangerna”, som jag ofta pratar om. Guiden skulle också kunna vara lämplig för de som vill bli exempelvis frilansfotografer och övriga frifräsare, men jag vill lägga in en brasklapp om att den är speciellt utformad för tech-konsulter.

Hur som helst, jag tycker också att det är oerhört viktigt att skilja på objektiv fakta och mina åsikter. Löpande i guiden har jag försökt markera det som är objektiv fakta med källhänvisning. All annan text är mina beskrivningar, erfarenheter, tolkningar, åsikter och förenklingar som jag kan rekommendera, och som bör ses i ljuset för vad de är. Tyvärr blir det mycket tyckande och jag ber om ursäkt för det på förhand. Härmed hävdar jag också total ansvarsfriskrivning. Ha dessutom i åtanke att sådan här information blir gammal snabbt och att det (tack och lov) händer mycket på det här området! Ett exempel på en sådan spännande förändring som skedde nyligen är att Regeringen sänkte kravet på startkapital i aktiebolag från 50 000 kronor (som det var på min tid när jag startade mitt första bolag) till 25 000 kronor. Andra siffror och påståenden kan också bli felaktiga över tid så jag vill reservera mig för det(!), men jag kommer försöka uppdatera artikeln löpande om det är någonting viktigt som har ändrats.

Senast uppdaterad datum: 2023-11-20



KÖP BOKEN
Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon

Köp nu!





Frilansarguiden


De totalt 17 stegen som gör dig till frilansare.


1. Research:a frilansarlivet
2. Skriv ett konsult-CV
3. Skicka ditt konsult-CV till flera olika mäklare för att "ta tempen"
4. Research:a bokföringen
5. Gör upp en plan

5.1 Affärsplan

5.2 SNI-kod

5.3 Verksamhetsbeskrivning

6. Välj ett företagsnamn
7. Välj företagsbank
8. Starta aktiebolag

8.1 Processen att starta aktiebolag på verksamt.se

9. Skapa företagskonto
10. Skaffa bokföringssystem
11. Registrera ditt bolag för moms och ansök om F-skatt
12. Säg upp dig
13. Fixa uppdrag

13.1 Egna kontakter

13.2 Konsultmäklare

13.3 Profil inom ditt fält

14. Intervju
15. Signa kontrakt
16. Ut på uppdrag
17. Grattis! Du är nu en etablerad frilansare



anna leijon press image
Jag heter Anna Leijon och är själv frilansare och egenföretagare.


1. Research:a frilansarlivet

Som alltid när du tar dig an någonting nytt är det bra att kolla upp vad det innebär. Jag har skrivit många artiklar på det här ämnet så en naturlig rekommendation från mig blir att läsa mina tidigare artiklar. En av mina mest populära artiklar är den som jämför upplägget på pappret med att frilansa och att ha ett eget aktiebolag mot att vara anställd konsult. Läs den här “Anställd vs Frilanskonsult - En jämförelse i siffror”.

I det här stadiet är det är viktigt att du bildar dig en uppfattning om hur det fungerar generellt och att du väger för- och nackdelar med själva upplägget mot vad du har för andra alternativ i din karriär. Ett stalltips är exempelvis att i min artikel som jag länkade ovan byta ut mina siffror mot din egen nuvarande lön samt vad du som egen skulle kunna fakturera kunden. Ser det attraktivt ut eller inte? Jag måste också tillägga att, som alltid i en transaktion, krävs det dock att två parter möts. Glöm därför inte bort att även du måste vara någorluna attraktiv utifrån uppdragsgivarens perspektiv (och rent generellt på arbetsmarknaden) för att kunna landa ett frilansuppdrag.

Det är viktigt att förstå att det först och främst en skillnad i just uppläg mellan att vara anställd vs frilanskonsult. Jag skulle dock hävda att det påverkar din mentala inställning och faktiskt många andra aspekter av ditt liv också - på ett positivt sätt. Det blir vad du gör det till. Jag älskar produktutveckling, marknadsföring, webbutveckling (på hobbynivå), content creation och så vidare så jag jobbar mycket med sådant. Jag har massvis med side-hustles (sidoprojekt) som jag driver i mina bolag parallellt med mina uppdrag. Jag lever verkligen “frilansarlivet”. Om du är intresserad av sådana här saker, eller att driva andra sidoprojekt, så kan det vara en stor motivationsfaktor till att bli egen. Det är därför jag nämner det här.

Ett superviktigt budskap från mig är dock att det absolut inte är ett måste! Jag förstår att det kan verka övermäktigt så jag vill bedyra att du också kan göra ditt uppdrag och sedan “gå hem”, så att säga. Om du inte gillar det här krimskramset som jag håller på med och vill utföra ditt uppdrag och sedan hålla på med helt andra saker på fritiden så är anställd konsult vs frilansare enbart en skillnad i praktiskt upplägg. Nog om det - läs mina tidigare artiklar, kolla igenom mina webinars och lyssna på de podcasts som jag har varit med i för att bli up-to-speed snabbt. Allt mitt material finns, eller är länkat till, här på min hemsida.

När du har fått upp ögonen för frilans och blivit lite inspirerad är det bra om du gör mer ordentlig research också (och inte bara förlitar dig på mig som din enda källa). Jag kan rekommendera dig att söka upp information på internet, försöka prata med etablerade frilansare om du känner några och kontakta annars någon du inte känner. I brist på andra frilansare så får du gärna kontakta mig också, men det är bra om du inte bara förlitar dig på mig. Jag älskar att få mail och svarar på allting, även om det kan ta lite tid, så du får absolut maila mig på anna@annaleijon.com. För att få ytterligare lite inspiration kan jag också rekommendera dig att läsa min artikel Möt frilansarna där vi får träffa en rad olika och coola frilansare med varierande bakgrunder och profiler.

Möt frilansarna:

2. Skriv ett konsult-CV

Om du fortfarande är intresserad efter att ha gått igenom steg ett så rekommenderar jag dig nu att skriva ett så kallat konsult-CV.

Jag har skrivit en egen artikel om du hur skriver ett konsult-CV. Läs gärna den också. Nedan följer en förkortad version av den artikeln.

Allt som berör CV:n är otroligt subjektivt, i min mening. Det kan debatteras i det oändliga om CV:n och om vad som är “do’s and don’ts” och så vidare. Du kan kontakta hur många rekryteringsbolag som helst och de kan ge vitt skilda råd. Det går dessutom lite trender i det här. Ta bara en sådan sak om foto, exempelvis. Ska du ha ett foto på dig själv i ditt CV eller inte? När jag var yngre tyckte jag att det kunde ligga till grund för diskriminering och att det kändes oprofessionellt med ett foto på CV:t. Idag har jag däremot valt att inkludera ett foto. Den enkla motiveringen för mig är för att det blir enklare att komma ihåg och känna igen en.

Bottom line är dock att om du har ett tillräckligt bra CV för att få det uppdrag som du vill ha så är det ju allt du behöver. Värt att komma ihåg är också att du endast behöver ett enda uppdrag åt gången och att CV:t endast tar dig till intervjun (eller nästa steg). Du måste såklart också göra ett okej första intryck under det första mötet för att landa kontraktet.

Om du får gå vidare i nästa steg i rekryteringsprocessen beror, som så mycket annat, på tillgång och efterfrågan och hur attraktiv din kompetens är på arbetsmarknaden. Internt i vår frilansargrupp* har vi skämtat om att det räcker med att gå ut på ett torg och skrika “Javascript” för att få ett uppdrag inom det, exempelvis. Efterfrågan är så stor just nu i Stockholm. Med andra ord - ju större konkurrens det är desto bättre och mer genomarbetat CV behöver du ha. Jag känner många duktiga utvecklare som knappt ens behöver ha ett CV eller söka uppdrag. De “flyter” lite från uppdrag till uppdrag, vilket säkert kan vara oerhört skönt, men jag tror också att de får lite för dåligt betalt när de gör det.

En annan teori jag har är att olika roller behöver ha olika mycket genomarbetade CV:n. Min roll är ofta product manager/product owner/teknisk projektledare och min känsla är att den här rollen behöver ha ett mer genomarbetat CV än en utvecklare. Anledningen är helt enkelt att det är större konkurrens, men även att en product manager behöver vara lite mer strukturerad än en utvecklare måste vara i sina arbetsuppgifter (men det här påståendet kommer jag säkert att få äta upp). Strunt samma, om vi blir konkreta istället för spekulativa så är mitt stalltips att ett konsult-CV ska vara längre än ett vanligt CV (det vill säga, ett CV anpassat för att söka en anställning). Rekryteringsprocessen är också mycket kortare och min personliga teori är att konsult-CV:t är längre för att kompensera för det.

Jag kan dela med mig av min konsult-CV-mall här i både Google docs-, .docx- och .pdf-filformat, men observera att jag inte är någon allvetare på något sätt. En del konsultmäklare kräver att få in ditt CV i .docx-filformat och vissa av er kanske föredrar det. Personligen föredrar jag PDF för att skicka CV:t och Google docs för att redigera textfiler. Hur som helst, den mallen fungerar för mig, men jag kanske har haft tur. Ta konsult-CV-mallen med en stor nypa salt. Det enda jag tror och kan hoppas på är att den hjälper dig mer än den stjälper dig.

Annas konsult-CV-mall:

Google docs (öppnas i ny flik)
PDF (öppnas i ny flik)
Word .docx (laddas ned)

3. Skicka ditt konsult-CV till flera olika mäklare för att “ta tempen”


Jag har sammanställt den mest omfattande och heltäckande listan över alla konsultmäklare i Sverige och uppdaterar även den kontinuerligt. Läs den artikeln här “Lista på konsultmäklare i Stockholm”, gå in på några olika mäklare och se om de verkar bra. Kontakta minst fem olika mäklare med ditt nya konsult-CV bifogat. I ditt första “ta tempen”-mail till dem tycker jag att du ska ta med de här frågorna:

  • Fråga helt prestigelöst om du går att sälja. Fråga om de skulle rekommendera dig att bli frilansare och om de får in många uppdrag som din profil skulle kunna matchas mot.
  • Fråga dem också om hur mycket de tror att du skulle kunna fakturera. Det vill säga, hur mycket andra personer med liknande profiler och erfarenhet brukar kunna gå för.
  • Om du vill får du gärna säga att du hittade dem via Anna Leijons lista.
I ditt första “ta tempen”-mail handlar det mer om att få bekräftelse på att din kompetens efterfrågas på konsultmarknaden än om konsultmäklaren i sig. Läs mer om konsultmäklare i min artikel som jag länkade ovan och jag skriver också mer om konsultmäklare under stycket “Fixa uppdrag” längre fram i guiden.

4. Research:a bokföringen


Om du har kommit såhär långt och upplägget fortfarande verkar attraktivt tycker jag att det är dags att börja sätta sig in lite i den bokföring som krävs för att driva ett aktiebolag. Du kan söka upp information på internet och försöka prata både med andra egenföretagare och med etablerade frilansare om det här. Det som är viktigt att veta vad gäller bokföringen är att bevisbördan ligger på dig. Du ska kunna redogöra för allting och ha kvitton på allting. Genom att starta ett aktiebolag åtar du dig att göra en del uppgifter och du måste se till så att dessa utförs.

Dessa uppgifter är bland andra:
  • Alla affärshändelser ska bokföras
  • Alla bokföringsposter ska gå att verifiera
  • All räkenskapsinformation ska arkiveras och sparas i Sverige i sju år
  • Årsredovisning ska upprättas för varje räkenskapsår
Läs mer här hos Bokföringsnämnden, bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/aktiebolag.

Om du vill så kan du dock outsourca allting till en ekonomiperson som kanske tar femhundra kronor i timmen eller någonting liknande. Om du vill göra det själv kan det i början ta lite tid, men efter ett tag är det många med mig som hävdar att det går åt cirka en till två timmar i månaden och lite mer vid bokslut. Om du i ditt företag enbart håller på med frilansande har du inte ett särskilt avancerat eller komplext företag och följaktligen blir bokföringen inte så komplex heller. Bokföringen är inte så farlig som den låter och du ska absolut inte se det som ett hinder om allting annat låter bra! Just med bokföringen så tycker jag faktiskt att det blir lite vad du gör det till och att allting går att lösa. Jag har skrivit en artikel om hur jag gjorde min första årsredovisning. Läs den här “Att göra sin årsredovisning som nybliven egenföretagare”.


5. Gör upp en plan


Affärsplan, SNI-kod och verksamhetsbeskrivning är the bare minimum som du måste producera.

5.1 Affärsplan


Jag kan personligen tycka att det här med “affärsplan” är lite överskattat för aktiebolag där intäktsmodellen baseras på frilansande. Det är ett så vattentätt case att ingen inte skulle kunna godkänna din ansökan om att exempelvis skaffa ett företagskonto baserat på att affärsmodellen är för dålig eller branschen för riskfylld. Utan att överdriva är det ett otroligt beprövat koncept som fungerar och det finns i princip inga insatser och kostnader associerade med uppstarten. Andra som startar aktiebolag kanske ska starta ett mycket mer riskfyllt företag som exempelvis en restaurang och som kanske tar lån och så vidare.

Med det sagt så är det dock viktigt att formulera någonting eftersom många (åtminstone företagsbanken och eventuellt fler) kommer att fråga om det här i någon mån och vid något tillfälle.

En affärsplan kan exempelvis inkludera följande:
  • Din affärsidé och ditt mål
  • Hur du ska tjäna pengar och hur du eventuellt ska spendera pengar
  • Uppskattning av omsättning och resultat
  • Vilken marknad dina kunder finns på
  • Vilket geografiskt område dina kunder verkar inom
  • Om du kommer göra någonting utöver frilansandet i företaget kan det vara bra att nämna det också. Populära side-businesses är exempelvis: produktutveckling, hålla i kurser och så vidare.

5.2 SNI-kod


Det är bra om den här koden blir rätt och observera också att du kan ha flera SNI-koder på samma företag. Det spekuleras på olika forum om att dina inköp i företaget och deras rimlighet kan vägas mot din SNI-kod och verksamhetsbeskrivning vid en eventuell revision (foretagande.se). Det är oklart huruvida det stämmer, men på verksamt.se hävdar de att de här uppgifterna framförallt används av Statistiska centralbyrån (SCB) och i deras offentliga register. Utöver det skriver de också att du med rätt SNI-kod får rätt information hemskickad som riktar sig till företag i din bransch (ett något vagt argument eftersom det ändå är helt uteslutande reklam, enligt min erfarenhet).

Kolla upp alla SNI-koder (Svensk näringsgrensindelningskod) här.

Min SNI-kod för mitt företag Roawr AB är just nu bara:

  • 62020 - Datakonsultverksamhet

  • Utvecklare med frilansarverksamhet i sitt företag har jag också sett ha följande SNI-kod:

  • 62010 - Dataprogrammering

  • Om du ska ha sidoprojekt bör du inkludera deras SNI-koder också. Vårt tebolag, Téamo, som vi driver på sidan har exempelvis följande SNI-kod och är en del av företaget Bimbur AB:

  • 47919 - Postorderhandel och detaljhandel på Internet med övriga varor


  • 5.3 Verksamhetsbeskrivning


    Liksom med SNI-koden så är det bra om verksamhetsbeskrivningen blir rätt. Både SNI-kod och verksamhetsbeskrivning syns exempelvis på allabolag.se. Syftet med verksamhetsbeskrivningen är att du får ett visst varumärkesskydd i Sverige, nämligen ensamrätt till företagsnamnet inom just den branschen, enligt startaegetinfo.se. Här är en annan intressant artikel på ämnet som jag hittade “Den missförstådda verksamhetsbeskrivningen” av Qoorp.se och som du kan läsa om du vill. Min nuvarande verksamhetsbeskrivning är:

  • Bolaget ska bedriva detaljhandel av livsmedel på internet, utveckling och försäljning av mjukvara, konsultverksamhet inom IT och e-handel samt förvaltning av bolagets kapital och därmed förenlig verksamhet.

  • Såhär ser det ut på allabolag.se:

    Roawr AB verksamhetsbeskrivning och SNI-kod från allabolag.se

    Det är inte superjobbigt att ändra vare sig SNI-kod eller verksamhetsbeskrivning senare, men det tar i regel lite tid. Observera att du kan även få avslag på din verksamhetsbeskrivning om den är för vag.

    Det du troligtvis vill lägga till är att ditt företag eventuellt också kommer att äga aktier i andra företag samt äga fast egendom. Precis som för individer är det också för företag rent finansiellt oftast smart att äga aktier och egendom för det kan ge en högre avkastning än att bara sitta på pengarna och ha dem på ett konto. Även om du inte nyttjar den här möjligheten kan det vara skönt att helgardera dig. För att täcka alla framtida eventuella behov lägger du därför till någonting i stil med exempelvis:

  • “Härutöver skall bolaget äga och förvalta aktier och andra värdepapper, äga och förvalta fastigheter samt utföra förenlig verksamhet.”


  • KÖP BOKEN
    Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon

    Köp nu!





    6. Välj ett företagsnamn


    Ett aktiebolag är en juridisk person och måste ha ett namn (till skillnad från enskild firma). Läs mer om företagsnamn här på bolagsverket.se. Jag fick exempelvis avslag en gång innan mitt företagsnamn gick igenom och anledningen var att det redan var taget.

    Du är i princip begränsad av att du inte kan välja ett företagsnamn som redan existerar (eller är i närheten av och skulle kunna förväxlas med ett befintligt namn i samma bransch). Om du vill ha en domän också så är du även begränsad av du inte heller kan ha ett namn som någon annan redan köpt domänen till. För min del köpte jag samtidigt företagsnamnets domän (Roawr AB och roawr.se) och OM du är intresserad av att skaffa din egen hemsida så är det att rekommendera att kolla upp att ditt tilltänkta företagsnamn är ledigt såväl aktiebolagsmässigt som domän-mässigt. Här kan du kolla upp om ditt företagsnamn är ledigt: verksamt.se.

    Det absolut vanligaste företagsnamnet är förnamn + efternamn + AB. Exempelvis: Anna Leijon AB. I mitt fall var det dock redan upptaget. Jag försökte kontakta nuvarande Anna Leijon AB och köpa namnet, men det gick inte. Istället fick jag gnugga geniknölarna och hittade på namnet “Roawr AB”. Många av mina kunder och vänner har kommenterat på det namnet och tycker att det är roligt. En anledning till att jag valde det är för att det är kort, catchy, anspelar på mitt namn och är lämpligt inom produktutveckling samt att domänen var ledig. Du får visst varumärkesskydd med ditt företagsnamn, vilket kan vara trevligt längre fram om du, som jag, är intresserad av produktutveckling.

    Som frilansare är ditt företagsnamn inte jätteviktigt egentligen. Som frilansare, och om du är duktig på det du håller på med, kommer du få uppdrag i princip oavsett vad ditt företag heter. Kostnad för att ändra företagsnamn och andra kostnader associerade med förändringar du kan vilja göra i bolaget hittar du här: verksamt.se. I skrivande stund verkar det exempelvis kosta 600 kronor att ändra företagsnamn om du gör det via e-tjänsten.

    7. Välj företagsbank


    Du måste inte ha ett företagskonto, men du gör det onödigt jobbigt för dig själv utan ett. Det går att starta och ha ett aktiebolag utan ett företagskonto, men du får inte, rent lagligt, spendera pengarna i bolaget i egenskap av din privatperson. Om du använder samma bankkonto till ditt företag som till din privatperson så är det svårare och jobbigare att bevisa under en potentiell (och fruktad) revision.

    Ett företagskonto kostar cirka 100 kronor i månaden. Det brukar dessutom vara så att vissa banker erbjuder gratis avgift under första året. Det som ofta ingår i företagskontot är följande (varierar från bank till bank, men generellt):

    • Bankkonto (rörelsekonto) för insättningar och uttag
    • Bankgironummer, vilket du brukar skriver på dina fakturor som du skapar och som är smidigt att ha när du ska få betalt för dina tjänster. Det är viktigt att erbjuda smidiga betalningslösningar till dina kunder. Bankgiro är standard och det föredragna betalningssättet av de allra flesta
    • Företagskort (betalkort) kopplat till bankkontot. Du får såväl ett debit som ett kredit om du vill det, vilket såklart är smidigt när du ska göra inköp till bolaget. Ett exempel på inköp är representation och ett annat är dator, mobiltelefon och så vidare.
    • Ett andra konto - ett placeringskonto - som kan användas för din buffert, exempelvis
    • Internetbank och app
    • Det brukar ingå någon form av bankperson som du kan ringa om du har frågor. Jag har dock aldrig använt mig av min.


    Om du är nöjd med din privata bank kan du anlita den som företagsbank också, men undersök andra alternativ och jämför! Det är mycket som händer på den här fronten också och du kan kolla på mer exotiska alternativ om du är så lagd. Det enda jag hört talas om som skulle kunna vara positivt med att ha samma privata bank som företagsbank är att om du ska ta bolån privat så kan banken se ditt företag som en extra trygghet. Du skulle dock också kunna se det som en osäkerhetsfaktor om banken går i konkurs att ha båda dina konton där.

    Hur som helst, när du har valt bank bör du kontakta dem på snart som möjligt för det är lite av en utdragen och ömsesidigt beroende process att skaffa företagskonto och att starta ett aktiebolag, men mer om det nedan.

    8. Starta aktiebolag


    Det är klart att du kan starta enskild firma också, men med all min sammanfattade erfarenhet (vilken ändå är ganska omfattande inom det här området) så bör du starta ett aktiebolag.

    Övergripande för- och nackdelar:

    Enskild firma

    Fördelar:

    • Snabbt att komma igång
    • Gratis
    • Personnummer = organisationsnummer
    Nackdelar:
    • Ditt företags ekonomi = din ekonomi
    • Mindre fördelaktigt rent ekonomiskt om dina inkomster överstiger ett visst belopp, vilket år 2020 var 523 200 kronor (vilket typ alla tech-konsulter kommer göra). Läs mer här: bjornlunden.se

    Aktiebolag

    Fördelar:

    • Mest fördelaktigt om din omsättning överstiger ett visst belopp - det vill säga mest optimalt ur ett finansiellt och skatteplaneringsperspektiv. Över det här beloppet vill du ta ut utdelning istället för lön eftersom det innebär att du behöver betala mindre andel i skatt. Läs mer här: foretagarna.se
    • Du och företaget är två olika juridiska personer och legala enheter. Om företaget går bankrupt, blir stämt eller någonting annat osannolikt så kan du likvidera det utan att din egna personliga ekonomi också går i stöpet
    Nackdelar:
    • Startkapital 25 000 kr samt lite mindre registreringsavgifter
    • Lite mer pappersarbete och bokföring både vid uppstart och kontinuerligt. Läs mer här: almi.se

    Nu när du är övertygad om att det är aktiebolag du ska välja, låt oss då gå vidare och checka av följande steg innan du gör själva registreringen.

    • Skapa temporärt företagskonto. Det är lite av ett moment 22 med att starta aktiebolag och att skapa ett företagskonto. Vilken kommer först, hönan eller ägget? Du kan inte starta ett aktiebolag utan att en bank intygar att du har betalat in startkapitalet till ditt företagskonto och du kan inte skapa ett företagskonto utan ett aktiebolag. Bankerna löser dock det här genom att skapa ett temporärt företagskonto åt dig. Läs mer här: bolagsverket.se.
    • För över aktiekapital. Efter att du har fått ditt temporära företagskonto av din bank så för du över 25 000 kronor. Läs mer här kring aktiekapital verksamt.se. Dessa 25 000 kronor i bolaget är sedan “låsta där” till viss del. Det ses som en typ av säkerhet för att få ställa ut och betala fakturor. Eftersom företagaren inte är personligt ansvarig i ett aktiebolag så behövs den här bufferten. Det är ett bundet kapital som skyddar borgenärernas intressen i bolaget. Läs mer här diva-portal.org. Du måste likvidera bolaget om du har kvar mindre än hälften av aktiekapitalet. Det vill säga, du måste alltid ha minst 12 500 kronor i aktiekapital kvar på kontot. I övrigt får du spendera pengarna inom bolaget om du vill. Läs mer här: lawline.se. Observera att du dock alltid bör ha en buffert i bolaget också.
    • Bestäm antalet aktier. När det kommer till antalet aktier så är 500 aktier standard och välj att äga alla själv. Om du inte äger alla själv kan du inte ta ut utdelning 100 % till dig själv eftersom utdelning, enligt lag, skall tillfalla alla i företaget proportionerligt till deras aktier (läs mer här floke.se). Antalet spelar egentligen ingen roll, men det skulle kännas märkligt med en aktie. 500 är som sagt standard. Det betyder att varje aktie är värd 50 kronor. Jag skulle inte lägga ned tid på det här om jag vore du, utan det är mest formalia.
    • Bestäm styrelse. Varje aktiebolag behöver ha en styrelse, så även ditt lilla bolag. Minsta möjliga styrelse består av två personer. Det kan vara skönt att hålla den så liten som möjligt för vid olika beslut i bolaget kan du behöva alla styrelsemedlemmars signaturer, vilket kan vara jobbigt rent logistiskt och bokföringsmässigt att hålla på med. Jag sitter i några styrelser och det är lite krångel med formalian. Jag skulle rekommendera minsta möjliga styrelse, vilken innefattar en styrelseledamot och en suppleant. Om vi fortsätter på vårt spår med minsta möjliga styrelse så blir styrelsemedlemmen du och suppleanten någon annan som du känner bra. Det vill säga, det kan inte vara du. Suppleanten är egentligen där för att täcka för dig om du, av vilken anledning som helst, inte kan utföra de uppgifter som du åtagit dig när du skapade bolaget. Ett bolag måste utföra vissa uppgifter - som att skicka in årsredovisning, exempel. Suppleanten har en rättslig skyldighet att upprätthålla bokföringen och skicka in årsredovisningen i så fall. Se till så att personen verkligen är införstådd med vad den åtar sig genom att vara ditt företags suppleant och välj någon du kan lita på. Du borde också informera den här personen om ditt upplägg och ditt lösenord. Läs mer här: standardbolag.se.

    När du har genomfört dessa steg är det nu dags för själva registreringen av ditt aktiebolag. Härnäst beskriver jag processen så som den ser ut idag hos verksamt.se.


    8.1 Processen att starta aktiebolag på verksamt.se


    • Gå in på verksamt.se/starta och logga in med bankid
    • Registrera företag eller förening
    • Välj aktiebolag
    • Välj enkel anmälan
    • Delge dina kontaktuppgifter
    • Delge ditt personnummer
    • Lägg till suppleant
    • Delge suppleantens personnummer
    • Bekräfta att du vill ha 500 aktier (om du vill ha ett annat antal behöver du göra en detaljerad anmälan)
    • Fyll i dagens datum och ort
    • Delge två förslag på företagsnamn
    • Fyll i verksamhetsbeskrivning
    • Ange ditt län och din kommun
    • Ange räkenskapsår (vilket avgör när du behöver skicka in exempelvis årsredovisning. Standard är 1/1-31/12 och det går att ange den här perioden oavsett vilken tid det är på året som du gör ansökan)
    • Delge e-mailadress till din bankkontakt
    • Välj sedan “Skicka till banken”

    Nu ska din företagsbank bekräfta att du har betalat in ditt startkapital och efter en till två veckor bör du få ett e-mail och en notifikation från verksamt.se att ditt bolag är registrerat. Det är även bra att hålla utkik på bolagsverket samt skatteverket.

    Alla aktiebolag ska sedan anmäla verklig huvudman till bolagsverket, vilket måste ske inom fyra veckor från registrering. I det här fallet är du själv verklig huvudman. Läs mer här: bolagsverket.se.

    När du väl har startat bolaget kan du köpa produkter och tjänster till bolaget som går hand i hand med din verksamhet. Det vill säga, då det är motiverat att du kan köpa det baserat på din verksamhet. Du ska behöva dessa inköp för att kunna utföra ditt arbete, i princip. Klassiska inköp är därför givetvis mobil, dator, domän till din egna hemsida (om du är intresserad av sånt - detta är inget måste) och så vidare.

    9. Skapa företagskonto


    Vid det här laget borde du redan ha kontaktat den bank där du vill ha ditt företagskonto. De kommer att ge dig instruktioner och hjälpa dig genom processen att skapa företagskontot. Du är deras kund och betalar för deras tjänster så se till att nyttja dem vid behov.

    Processen med att skapa ett företagskonto ser självklart olika ut hos olika banker så det är svårt att säga någonting generellt och allmängiltigt här. Det finns mycket information på deras respektive hemsidor om hur du kan gå tillväga för att skapa deras företagskonto, men en god början är helt enkelt att kontakta dem så hänvisar de dig vidare. Observera att de ibland inte är de snabbaste.

    Du kommer behöva signa en hel del kontrakt och många banker vill ses i person rent fysiskt. Observera också att de kommer att försöka sälja på dig extratjänster! Jag skulle rekommendera dig att vara vaksam kring det och att inte välja några extratillägg på plats, utan gå hem och fundera och läs på först.


    10. Skaffa bokföringssystem


    Du bör ha ett bokföringssystem för att hålla reda på ditt företags ekonomi. Det finns massvis med olika alternativ på marknaden. Jag är intresserad av att skriva en artikel där jag utvärderar och poängsätter olika bokföringssystem utefter hur de uppfyller behoven som en frilansare har, men jag är bara i startgroparna med den än så länge. En frilansare har inte särskilt avancerat bokföringsbehov. Det är X antal särskilda use case som är relevanta och det är lite samma sak varje månad och vid bokslut. Om du planerar att ha sidoprojekt också kan dock komplexiteten öka markant. I mitt egna företag använder jag Bokio som fungerar bra. Bokio är en startup/utmanare på bankfronten som också har släppt ett erbjudande med kombinerat företagskonto och bokföringssystem. Det kan vara smidigt att ha en given koppling mellan det som händer på ditt konto och dina bokföringsposter för annars måste du skapa den kopplingen själv. Jag har dock inte testat det så jag vågar inte rekommendera det, men själva bokföringssystemet från Bokio kan jag rekommendera. Än så länge har jag inte provat något annat, men jag släpper förhoppningsvis en artikel om det längre fram, som sagt. Nackdelen med Bokio är att de är nystartade och på så vis lite osäkra och till viss del finns även en del buggar i själva systemet. Att välja “rätt” bokföringssystem är inte avgörande för ditt företag, men det finns en viss inlåsningseffekt när du väl har valt. Mitt tips är att ta ett system som du tycker verkar enkelt och som någon du känner kanske skulle kunna rekommendera.

    11. Registrera ditt bolag för moms och ansök om F-skatt


    När bolaget är registrerat bör du momsregistrera det samt ansöka om F-skattsedel så snart som möjligt. Att registrera ditt bolag för moms behöver alla bolag göra som ska sälja produkter och/eller tjänster (rent konkret är det för att få betala eller få tillbaka moms). Läs mer här: verksamt.se.

    F-skattsedeln innebär att du kan ha anställda. Din anställda kommer vara du själv. Alla aktiebolagsägare är anställda i sitt egna bolag för att kunna ta ut lön. Även om du enligt lag inte är skyldig att ansöka om F-skattsedel så är det smidigt att ha det. Det visar dina kunder och samarbetspartners att du betalar in skatter och avgifter och fungerar som ett slags kvalitetsstämpel. Om du inte har F-skattsedel måste de som köper tjänster av dig betala både skatter och avgifter för dig som om du vore anställd hos dem. Läs mer här: f-skatt.se. Många konsultmäklare kräver att du ska vara godkänd för F-skatt och jag har till och med varit med om dem som vill ha en kopia på din F-skattsedel (andra räknar med att du har det). Det är vanligt att du anger att du är godkänd för f-skatt på din faktura.

    Momsregistrera här:

  • verksamt.se/momsregistrering_info

  • Ansök om F-skatt här:

  • verksamt.se/f-skatt_info


  • 12. Säg upp dig


    Om du har möjligheten att time:a det så att du kan fixa ett uppdrag innan du säger upp dig så är det såklart att föredra. Oftast har du dock en längre uppsägningstid (omkring tre månader) och det är lite svårt att hitta uppdrag så långt fram i tiden. Det är lättare att hitta uppdrag ju närmare startdatumet det är, skulle jag säga. Oftast vill de att du ska komma in så snart som möjligt och helst igår. Det är därmed mycket svårt att time:a det här på ett optimalt sätt.

    Det finns också någonting som heter Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet. Den ger dig möjlighet att ta tjänsteledigt upp till sex månader för att starta egen verksamhet och du kan komma tillbaka till din gamla anställning när du vill. Läs mer om det här i länken ovan.

    En generell rekommendation är att det finns flest uppdrag ute efter sommaren och efter jullovet i augusti/september respektive januari. Det kan således vara bra att time:a någon av dessa perioder. Ytterligare en rekommendation är att spara ihop till en buffert på tre månadslöner efter skatt på ditt privata konto och sedan säga upp dig. På så vis hedgar du dig lite mot risken att stå utan uppdrag. Om du inte hittar något uppdrag och det börjar dra ihop sig rent ekonomiskt är det nog dags att söka en anställning istället. Det är den safetyn som alla frilanskonsulter förlitar sig på - att om det inte finns några uppdrag är sista utvägen att gå tillbaka till en anställning. Du kan alltid ha företaget vilande och försöka igen sedan!

    13. Fixa uppdrag


    Det finns olika sätt att fixa uppdrag på och jag brukar kategorisera dem i “push vs pull”. Att gå via konsultmäklare är definitivt push. Du pushar på dem ditt CV. Att gå via egna kontakter kan både vara push och pull. Om en gammal kollega hör av sig är det pull, men om du exempelvis skriver ett Linkedin-inlägg och frågar om någon behöver hjälp så är det mer push. Om du är så pass profilerad inom ditt fält att företagen kommer till dig så är det pull. Det är företagen som drar i dig (på Engelska pull) och inte tvärtom. Det är vanligt att först gå via konsultmäklare och sedan kanske egna kontakter ju mer senior du blir. Det är oerhört ovanligt med det tredje sättet och jag misstänker att det kräver en avancerad marknadsföringsstrategi (som att skriva en bästsäljande bok på ämnet eller liknande), men låt oss titta närmare på dessa tre olika approacher.

    13.1 Egna kontakter


    Det finns de som lyckas fixa uppdrag via egna kontakter. Det som är den absoluta fördelen med att försöka gå tillväga på det här sättet är att du kan lyckas signa kontrakt med din kund direkt och slippa betala någon förmedlare. De som har lyckats fixa uppdrag via egna kontakter säger att det ofta kan vara via vänner eller före detta arbetskollegor. Det är exempelvis vanligt att göra ett inlägg på Linkedin och notifiera sitt nätverk om sin kompetens och tillgänglighet. Det här tycker jag är ett coolt sätt att gå tillväga, men såhär outspoken och ett socialt geni behöver du absolut inte vara om du inte vill. Du behöver heller inte förlita dig på det här sättet helt och hållet.

    13.2 Konsultmäklare


    Det är nämligen desto vanligare att gå via konsultmäklare. Olika konsultmäklare har kontrakt med olika företag. Jag anser att olika konsultmäklare framförallt skiljer sig vad gäller vilka uppdrag de kan förmedla, i sin marginal samt i sitt upplägg. Jämför olika mäklare utefter de olika parametrarna som du tycker är viktiga och som du kan identifiera och urskilja.

    Observera att jag tycker att det råder ett missförstånd kring att “välja en mäklare” - både vad gäller “att välja” och “en”. Du ska i första hand söka, hitta och välja uppdrag och i andra hand kommer mäklaren. En viktig faktor i vilket uppdrag du vill ha är säkert på vilket företag du vill arbeta och olika konsultmäklare har som sagt kontrakt med olika företag. Det är tyvärr inte publik information vilka mäklare som har kontrakt med vilka företag. Det går att fråga dem, men de är inte särskilt öppna med det här och företagen de har kontrakt med vill inte heller skylta med att de tar in konsulter. Jag tycker därför att du ska söka uppdrag hos flera olika mäklare - eller varför inte hos alla? När jag har sökt uppdrag har jag faktiskt kollat med alla konsultmäklare. Det är också därför jag har sammanställt listan med allihopa - för att förenkla för andra som sitter i samma situation. Jag anser att om du bara har dialog med en mäklare tappar du lite din förhandlingsförmåga samt din exponering på och kontakt med marknaden.

    Olika konsultmäklare har ramavtal med olika och ibland samma företag. Ibland är konsultmäklarens enda USP att de kommer i kontakt med konsulten först. Konsultmäklare har frågat mig “har någon annan mäklare skickat in din profil för det här uppdraget?” och det är vanligt att se samma uppdrag hos olika mäklare.

    Konsultmäklare cold-call:ar företag och går själva via kontakter för att få möjligheten att förmedla konsulter till dem. Vissa mäklare hävdar att de kan cold-call:a företag inte bara för att få förmedla konsulter generellt, utan också en specifik roll eller till och med en specifik person. I vilken utsträckning det här faktiskt sker vet jag inte. Jag tror att det är oerhört ovanligt att konsultmäklare hör av sig till företag för att höra om de behöver hjälp av en specifik person/profil, men vad vet jag. Om det är sant att konsultmäklare gör det här så jobbar de mer på ett push- än ett pull-sätt. Jag tror istället att de allra flesta konsultmäklare blir kontaktade av företagen när de behöver en konsult och sedan förmedlar det vidare, helt enkelt. Företagen pushar på sina uppdrag på sina utvalda konsultmäklare som i sin tur tar sig an dem.

    Det du kan göra är att följa upp ditt tidigare “ta tempen”-mail med att återigen skicka ditt CV, men också med ditt arvode och din tillgänglighet, till flera mäklare och be dem hålla utkik. Jag brukar själv sprida mitt CV för vinden när jag söker uppdrag. Du kan själv också aktivt hålla utkik efter uppdrag på olika sätt. Läs min lista på konsultmäklare för mer information om det.

    13.3 Profil inom ditt fält


    Min dröm är att företagen ska komma till mig istället. Anledningen till varför de skulle göra det är för att jag har blivit så pass profilerad inom mitt fält, vilket är produktutveckling. Det skulle de exempelvis kunna göra via min hemsida eller via min Linkedin-profil. Om du får uppdrag via vänner eller före detta arbetskollegor är det för att de känner dig och litar på eller har sett prov på din kompetens. Om du är så pass profilerad inom ditt fält att företag kommer utan att känna dig och utan att själva ha sett prov på din kompetens, utan enbart läst eller hört talas om den, då kan vi snacka next level. De kommer till dig för att de vill ha just dig, inte för att de “råkar ha en öppning” och “du passade in”. Det här är inte någonting som alla frilansare eftersträvar, men jag gör det och jag känner några få andra som gör det också. En trevlig aspekt av att bli så här pass eftertraktad är att du kan kan ta mer betalt och en annan är att det blir mer en inverterad intervju. Som jag sade innan så krävs dock en enastående marknadsföringsstrategi för att uppnå det här. Jag nämnde att skriva en bok innan, men det går också att skriva en blogg, ha en podcast och på andra sätt kommunicera att du kan, det du kan inom eller de teorier du har inom ditt fält. Om du jämför med juristen Saul Goodman i serien “Better call Saul” så tapetserar han busshållplatser med sitt ansikte och sitt telefonnummer och det är också en strategi. Det kan nog bli en ganska dyr strategi för mig. Om du blir så pass profilerad inom ditt fält, även utanför tech och även om du är anställd, är det vanligt att du “expertkonsultar” istället för “resurskonsultar” och att du startar egen byrå eller på annat sätt kapitaliserar på ditt erkännande från branschen.

    Det här har faktiskt börja hända lite grann för mig, men inom ett helt annat fält, nämligen “frilansarmarknaden”. Det hade jag inte alls i åtanke när jag började skriva om det här ämnet, men det är såklart jätteroligt. Jag har lyckats kapitalisera lite grann, men tjänar fortfarande majoriteten av mina pengar från konsultuppdrag. Jag blir exempelvis kontaktad av företag som vill att jag ska ta uppdrag hos dem eller marknadsföra produkter och tjänster till frilansare, men jag har tackat nej till allting hittills. Jag skulle kunna överväga det om det är produkter som jag kan stå bakom. Ett annat exempel, som jag precis implementerat på min hemsida, är att du kan donera pengar till mig längst ned i min footer på min hemsida, eller på den här länken. Det är självklart helt frivilligt och om du vill visa din uppskattning för att jag gör det jag gör. Jag lägger ned otroligt mycket tid på att tillgängliggöra informationen kring frilansandet och blir hur glad som helst om jag får mail, feedback och donationer. Jag har också implementerat möjligheten att boka remotesessioner med mig mot en avgift. Vissa anser såklart att det är lite drygt och förmätet att be om donationer och betalning, men jag är mest bara nyfiken och gillar att testa nya saker. Nog om det! Du som läser det här är troligtvis bara i början av din frilansarresa och det här kanske är lite väl mycket överkurs, men det kan vara bra att veta hur det fungerar och vilka möjligheter som finns långsiktigt.


    14. Intervju


    Det är svårt att säga någonting generellt om intervjuer. Någon form av första möte kommer troligtvis att ske innan ett kontrakt signeras, så mycket kan jag säga. Det här med intervjuer skiljer sig från företag till företag och är olika i olika situationer. Jag hade exempelvis bara en snabb telefonintervju till ett av mina uppdrag. Vissa företag har till och med prov som du måste göra och få godkänt på för att få komma in som såväl anställd som konsult hos dem. Generellt kan jag säga att konsultintervjuer ofta är kortare och har färre moment än anställningsintervjuer. Hela processen är ofta mycket kortare. Anställningsintervjuer kan ju dra ut flera veckor eller till och med månader. Oftast är det bråttom när ett konsultbehov har uppstått så det brukar vara klart på några dagar eller en vecka.

    Under själva intervjun skulle jag personligen uttrycka det som att det är mindre “bullshit” under en konsultintervju jämfört med en anställningsintervju. Det är mindre snack och helt ärligt mindre relevant med “cultural fit” och långsiktiga ambitioner. Det är mer snack om vad det konkret är som behöver göras, vilket faller mig personligen mycket bättre i smaken. En klassisk konsultintervju börjar med att personen som intervjuar först presenterar sig själv och företaget. Sedan får du presentera dig själv och ge en kort bakgrund. Sedan berättar ofta personen om själva uppdraget och/eller ställer frågor till dig. Du gör då klokt i att väva in tidigare konkreta erfarenheter som matchar erfarenheterna som eftersöks till uppdraget. Om det är en utvecklarintervju kan du få ett case. Det skiljer som sagt från företag till företag och även från person till person när det kommer till intervjuer, men om det är ett budskap som du vill vara säker på att de kommer ihåg från dig så är det att du väldigt gärna vill ha uppdraget. Jag skulle rekommendera dig att betona att du tycker att det låter roligt och intressant. Läs mer i min artikel: Hur du lyckas med intervjun för ett konsultuppdrag.

    Efter intervjun kanske du går vidare till en till intervju eller så blir du erbjuden uppdraget på en gång. Ibland har du lyxen att du blir erbjuden flera olika uppdrag samtidigt, men även om du enbart har ett uppdragserbjudande att ta ställning till är det oerhört viktigt att du utvärderar det innan du bara tackar ja i ren iver. Jag har skrivit en artikel om vilka faktorer jag brukar ta hänsyn till när jag väljer konsultuppdrag och som jag varmt kan rekommendera dig att läsa: Att välja konsultuppdrag.


    KÖP BOKEN
    Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon

    Köp nu!




    15. Signa kontrakt


    Kontraktssignering är såklart en viktig del och du måste läsa igenom alla kontrakt som blir presenterade för dig noggrant innan du skriver på någonting. Oftast har företagen färdiga mallar och såväl du som underleverantör som konsultmäklaren signerar oftast företagens kontrakt rakt av. Om ni vill göra business med dem är det lite grann på deras villkor eller inte alls. Det är oftast många som vill göra business med dem så de har helt klart ett övertag. Med det sagt tycker jag absolut att du ska försöka förhandla. Arvodet är exempelvis en självklart förhandlingsfråga. I teorin kan allting förhandlas i kontraktet, men i praktiken är det sällan det görs. Alla siffror är exempelvis lättast att förhandla om. Andra skrivelser desto svårare.

    16. Ut på uppdrag


    Den här artikeln handlar egentligen inte om hur du ska bete dig ute på uppdrag eller om din leverans till din kund. Det är såklart viktigt att följa kontraktet och ha en kontinuerlig dialog med din beställare. Jag väljer att inte kommentera det vidare än så i nuläget.

    17. Grattis! Du är nu en etablerad frilansare



    Tack för att du har läst min artikel och stort lycka till i din fortsatta karriär oavsett vilken väg du tar!

    Jag är uppenbarligen engagerad och investerad i den här frågan och jag hjälper gärna andra aspirerande frilanskonsulter på vägen till eget såsom jag själv har fått hjälp av andra på min väg. Jag är jätteglad om ni har feedback till mig så hör av er till min mailadress om ni vill diskutera detta mer, har synpunkter eller frågor: anna@annaleijon.com


    /Anna Leijon



    Anna Leijon close up photo




    *Jag är stolt medlem och admin i ett slack-workspace som heter “Frilansare Sthlm”. Du kan maila mig om du vill få en inbjudan, men observera att vi endast vill ha enskilda frilansare som medlemmar så du får gärna länka till din linkedin-profil eller ange ditt bolagsnamn i mailet. Just nu är det över 1300 stycken i kanalen och vi pratar om allt möjligt. Maila mig på anna@annaleijon.com om du vill få en inbjudan.





    anna leijon's lion logo



    NEWS LETTER

    By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.