Jobba som frilansare 2024 - Börja frilansa med frilansguiden
Om du vill bli frilansare är den här artikeln, och den här boken, din kompletta guide. I dem har jag dokumenterat den mest fullständiga steg för steg-guiden som beskriver hur du blir frilansare och egenföretagare, den så kallade Frilansarguiden, eller Frilansguiden. Boken är en längre och mer detaljerad version av den här artikeln. Mig veterligen finns ingen utförlig motsvarighet och, som jag bedyrar i många av mina tidigare artiklar, anser jag att det här är samhällsinformation som alla har rätt till. Därför vill jag göra informationen lättillgänglig och -förståelig för alla.
Jag går igenom alla 17 steg som du behöver ta från start till mål i kronologisk ordning - från den initiala researchen som du måste göra till att faktiskt komma ut på ditt första uppdrag som egen. Ordningen är dock inte skriven i sten. Vissa aktiviteter kan exempelvis ske parallellt och påbörjas innan andra är helt klara och så vidare, men jag skulle vilja påstå att du behöver checka av alla dessa steg för att kunna bli frilansare och egenföretagare. Förutom att alla steg behöver tas kan du med fördel se till att ha en särskild timing också. Det är nämligen så att de allra flesta uppdragsgivare letar efter konsulter, eller uppdragstagare, efter semestertiderna. Därför bör du försöka time:a att säga upp dig så att du är tillgänglig att hoppa på ett nytt uppdrag lagom till januari eller augusti - om du vill maximera dina chanser att hitta ett uppdrag snabbt och undvika ett så kallat "glapp". Jag skriver mer om det här i kapitel "12. Säg upp dig", men jag vill nämna det här så att du redan nu kan ta hänsyn till det i din planering.
Vidare har den som är uppmärksam noterat att jag säger både "frilansare och egenföretagare". Varför gör jag det, kan man då fråga sig? Jo, för som jag beskriver här i min artikel “Vad är en konsult, frilanskonsult och egenföretagare”, så kan du vara både det ena och det andra utan varandra. Det finns massvis med kreativa sätt på vilket du kan bli frilansare, och för den delen egenföretagare med, utan att behöva vara det andra också. Jag rekommenderar dock å det bestämdaste det här upplägget - det vill säga, att vara både frilansare och egenföretagare - till alla som kommer att fakturera över en viss nivå per år. Jag går igenom det mer ingående i kapitlet "Starta aktiebolag" längre fram. Jag rekommenderar detta till de så kallade “tech-talangerna”, som jag ofta pratar om och till vilka guiden är riktad, men den här guiden och dess tips och trix är också i allra högsta grad lämpliga för de som vill bli exempelvis frilansfotografer, andra frilansare och övriga frifräsare också. Jag vill dock lägga in en brasklapp om att många exempel är tagna ur tech-, och till viss del också management-branschen, eftersom jag själv är verksam inom dem.
Jag tycker också att det är viktigt att skilja på objektiv fakta och mina åsikter. Löpande i guiden har jag markerat det som är objektiv fakta med källhänvisning och där du med fördel kan klicka dig vidare och läsa mer, om du vill. All annan text är mina beskrivningar, erfarenheter, tolkningar, åsikter och förenklingar som jag kan rekommendera, och som bör ses i ljuset för vad de är. Tyvärr blir det mycket tyckande och jag ber om ursäkt för det på förhand. Härmed hävdar jag också total ansvarsfriskrivning. Ha dessutom i åtanke att sådan här information kan åldras och att det (tack och lov) händer mycket på det här området! Ett exempel på en sådan spännande förändring som trädde i kraft 2020-01-01 är att Regeringen sänkte kravet på startkapital i aktiebolag från 50 000 kronor (som det var på min tid när jag startade mitt första bolag under 2019) till 25 000 kronor (regeringen.se). Ett annat exempel är att du inte behöver spara fysiska papperskvitton alls (tidigare var det tre år) förutsatt att du har laddat upp en kopia på dem digitalt från och med 2024-07-01. Lagen gäller även retroaktivt så alla gamla papperskvitton, som gäller inköp även innan nya lagens ikraftträdande, kan slängas också (bokio.se). Dessa två välkomna lagförändringar på senare tid är bara exempel på information som du som blivande egenföretagare berörs av. Alla siffror och påståenden i den här guiden är utsatta för tidens tand, så jag vill reservera mig för det, men jag kommer uppdatera löpande om det är någonting som ändras. Senaste uppdateringen framgår högst upp på den här sidan.
Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att den här informationen är begränsad av min förmåga att göra research, min fallenhet för att förenkla, senaste uppdateringen och mina erfarenheter. Om det är någonting som inte stämmer eller saknas, maila mig gärna på: anna@annaleijon.com, tack. Med det sagt, låt oss nu kasta oss rakt in i checklistan med de 17 stegen.
Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon
Köp nu!
Frilansguiden - Checklista
De totalt 17 stegen som gör dig till frilansare.
1. Research:a frilansarlivet
1.1 Ditt potentiella arvode
2. Skriv ett konsult-CV
3. Skicka ditt konsult-CV till flera olika mäklare för att "ta tempen"
4. Research:a bokföringen
5. Gör upp en plan
5.1 Affärsplan
5.2 SNI-kod
5.3 Verksamhetsbeskrivning
6. Välj ett företagsnamn
7. Välj företagsbank
8. Starta aktiebolag
8.1 Processen att starta aktiebolag på verksamt.se
9. Skapa företagskonto
10. Skaffa bokföringssystem
11. Registrera ditt bolag för moms och ansök om F-skatt
12. Säg upp dig
13. Fixa uppdrag
13.1 Egna kontakter
13.2 Konsultmäklare
13.3 Profil inom ditt fält
14. Intervju
15. Signa kontrakt
16. Ut på uppdrag
17. Grattis! Du är nu en etablerad frilansare
Jag heter Anna Leijon och är själv frilansare och egenföretagare.
1. Research:a frilansarlivet
Som alltid när du tar dig an någonting nytt är det bra att kolla upp vad det innebär. Jag har skrivit många artiklar på ämnet "frilans" så en naturlig rekommendation från mig blir att läsa mina tidigare artiklar. En av mina mest populära artiklar jämför upplägget på pappret med att frilansa och att ha ett eget aktiebolag, det vill säga - vara egenföretagare, mot att vara anställd konsult. Läs den här “Anställd vs Frilanskonsult - En jämförelse i siffror”.
I det här stadiet är det är viktigt att du bildar dig en uppfattning om hur det fungerar generellt och att du väger för- och nackdelar med själva upplägget mot vad du har för andra alternativ i din karriär. Ett stalltips är exempelvis att, i min artikel som jag länkade ovan, byta ut mina siffror mot din egen nuvarande lön samt vad du som egen skulle kunna fakturera kunden. Ser det attraktivt ut eller inte? Lite längre ned i stycket som heter "1.1 Ditt potentiella arvode", går jag igenom hur du skulle kunna bilda dig en uppfattning om det, eftersom det kan vara svårt för dig att veta som helt ny inom det här.
Det är dock viktigt att förstå att det först och främst är en skillnad i just upplägg mellan att vara anställd vs frilanskonsult. Jag skulle dock hävda att det påverkar din mentala inställning och faktiskt många andra aspekter av ditt liv också - på ett positivt sätt. Det blir vad du gör det till. Jag gillar produktutveckling, marknadsföring, webbutveckling (på hobbynivå), content creation och så vidare så jag jobbar mycket med sådant. Jag har massvis med side-hustles (sidoprojekt) som jag driver i mina bolag parallellt med mina uppdrag. Jag lever verkligen “frilansarlivet”. Om du är intresserad av sådana här saker, eller att driva andra sidoprojekt, så kan den möjligheten vara en stor motivationsfaktor till att bli egen. Det är därför jag nämner det här.
Ett superviktigt budskap från mig är dock att det absolut inte är ett måste! Jag förstår att det kan verka övermäktigt så jag vill bedyra att du också kan göra ditt uppdrag och sedan “gå hem”, så att säga. Om du inte gillar det här krimskramset som jag håller på med och vill utföra ditt uppdrag och sedan hålla på med helt andra saker på fritiden så är anställd konsult vs frilansare enbart en skillnad i praktiskt upplägg. Du behöver inte ens ha en hemsida om du inte vill. Jag nämner det här och jag kommer nämna det igen, för det är en mycket vanlig fråga jag får. Du behöver absolut inte skapa en hemsida om du inte vill - du kommer långt med ett konsult-CV och en Linkedin-profil. Framförallt behöver du inte skaffa en hemsida nu - fokusera på att genomföra enbart de här 17 stegen istället (det är tillräckligt för att hålla dig sysselsatt ett tag, vill jag lova) och skapa eventuellt en hemsida vid tid över lite längre fram, om du skulle få feeling. Nog om det - läs mina tidigare artiklar, kolla igenom mina webinars och lyssna på de podcasts som jag har varit med i för att bli up-to-speed snabbt. Allt mitt material finns, eller är länkat till, här på min hemsida annaleijon.se - Sveriges största frilans-, egenföretagare och tech-förespråkare.
Det är bra om du gör mer ordentlig research också och inte bara förlitar dig på mig som din enda källa. Jag kan rekommendera dig att söka upp information på internet, försöka prata med etablerade frilansare om du känner några och kontakta annars någon du inte känner. I brist på andra frilansare så får du gärna kontakta mig också, men det är bra om du inte bara förlitar dig på mig. Jag älskar att få frågor och svarar på allting, även om det kan ta lite tid, så ställ gärna dina frågor i mitt forum Frilans & Tech. För att få ytterligare lite inspiration kan jag också rekommendera dig att läsa min artikel Möt frilansarna där vi får träffa en rad olika och coola frilansare med varierande bakgrunder och profiler, dock alla inom tech och management.
Möt frilansarna:
- Wilhelm Eklund - Agil coach (tidigare utvecklare)
- Jessica Säll - Projektledare och managementkonsult
- Theodor Sjöstedt - Big data engineer
- Gabriella Evelina Britth - UX & Art Director
- Lars Wikman - Utvecklare & Tech lead
- Gustavo Azzolin - Sr Solution Architect, DevOps, Cloud
1.1 Ditt potentiella arvode
Som alltid i en transaktion, krävs det att två parter möts. Glöm därför inte bort att du måste vara någorluna attraktiv utifrån uppdragsgivarens perspektiv (och rent generellt på arbetsmarknaden) för att kunna landa ett frilansuppdrag. Om du exempelvis har svårt att få en anställning kan det vara ännu svårare att få ett frilansuppdrag. Med det sagt, det är nog omöjligt för dig att veta på rak arm vad du skulle kunna fakturera som egen eller om din kompetens överhuvudtaget är efterfrågad bland uppdragen och potentiella uppdragsgivare. Det beror på en rad faktorer och inte minst på din profil och senioritet. Tack och lov finns det ett visst utbud av publika prislistor och -jämförelser att tillgå och som skulle kunna ge dig en fingervisning om ersättningsnivån för dig.
För de inom tech-branschen, googla "IT-konsult timpris" och nuvarande år så bör du få fram någorlunda aktuella siffror att matcha din profil mot. Självklart kan du testa att använda motsvarande begrepp och googla på om du är aktiv inom någon annan bransch också. Förutom rena prislistor kan du också använda dig av konsultmäklarnas publika uppdragsportaler och se om det finns utannonserade uppdrag som skulle kunna passa dig. Ibland står uppgifter om arvode med i annonsen. Jag har sammanställt länkar till alla mäklares uppdragsportaler, främst inom tech och management. Dessa listor kan ge en fingervisning, som sagt, men till syvende och sist är det det arvode som kommer förhandlas fram och står i avtalet som är det som gäller. I det här skedet behöver du ju bara bilda dig en uppfattning om ditt potentiella arvode för att se om det är attraktiv jämfört med din ersättning som anställd, så då räcker det med en uppskattning.
2. Skriv ett konsult-CV
Om du fortfarande är intresserad efter att ha gått igenom steg ett så rekommenderar jag dig nu att skriva ett så kallat konsult-CV för att sammanfatta din profil. Ett konsult-CV skiljer sig från ett "vanligt" CV som du använder för att söka uppdrag med på flera sätt.
Jag har skrivit en artikel om hur du skriver ett konsult-CV. Läs gärna den i sin helhet, men nedan följer en förkortad version av den artikeln.
Allt som berör CV:n är otroligt subjektivt, i min mening. Det kan debatteras i det oändliga om CV:n och om vad som är “do’s and don’ts” och så vidare. Du kan kontakta hur många rekryteringsbolag som helst och de kan ge vitt skilda råd. Det går dessutom lite trender i det här. Ta bara en sådan sak om foto, exempelvis. Ska du ha ett foto på dig själv i ditt konsult-CV eller inte? När jag var yngre tyckte jag att det kunde ligga till grund för diskriminering och att det kändes oprofessionellt med ett foto på CV:t. Idag har jag däremot valt att inkludera ett foto. Den enkla motiveringen för mig är för att det blir enklare att komma ihåg och känna igen en.
Bottom line är dock att om du har ett tillräckligt bra CV för att få det uppdrag som du vill ha så är det ju allt du behöver. Värt att komma ihåg är också att du endast behöver ett enda uppdrag åt gången och att CV:t endast tar dig till intervjun (eller nästa steg). Du måste såklart också göra ett okej första intryck under det första mötet för att landa kontraktet.
Om du får gå vidare i nästa steg i processen beror, som så mycket annat, på tillgång och efterfrågan och hur attraktiv din kompetens är på arbetsmarknaden. Internt i vårt frilansarcommunity* har vi skämtat om att det räcker med att gå ut på ett torg och skrika “Javascript” för att få ett uppdrag inom det, exempelvis. Efterfrågan är så stor. Med andra ord - ju större konkurrens det är desto bättre och mer genomarbetat CV behöver du ha. Jag känner många duktiga utvecklare som knappt ens behöver ha ett CV eller söka uppdrag. De “flyter” lite från uppdrag till uppdrag, vilket säkert kan vara oerhört skönt, men jag tror också att de får lite för dåligt betalt när de gör det.
En annan teori jag har är att olika roller behöver ha olika mycket genomarbetade CV:n. Min roll är ofta product manager/product owner/teknisk projektledare och min känsla är att den här rollen behöver ha ett mer genomarbetat CV än en utvecklare. Anledningen är helt enkelt att det är större konkurrens, men även att en product manager behöver vara lite mer strukturerad än en utvecklare måste vara i sina arbetsuppgifter (men det här påståendet kommer jag säkert att få äta upp). Strunt samma, om vi blir konkreta istället för spekulativa så är mitt stalltips att ett konsult-CV ska vara längre än ett vanligt CV (det vill säga, ett CV anpassat för att söka en anställning). Rekryteringsprocessen är också mycket kortare och min personliga teori är att konsult-CV:t är längre för att kompensera för det.
Jag delar med mig av min konsult-CV-mall här i både Google docs-, .docx- och .pdf-filformat, men observera att jag inte är någon allvetare på något sätt. En del konsultmäklare kräver att få in ditt CV i .docx-filformat och vissa av er kanske föredrar det. Personligen föredrar jag PDF för att skicka CV:t och Google docs för att redigera textfiler. Hur som helst, den mallen fungerar för mig, men jag kanske har haft tur. Ta konsult-CV-mallen med en stor nypa salt. Det enda jag tror och kan hoppas på är att den hjälper dig mer än den stjälper dig.
Annas konsult-CV-mall:
Google docs (öppnas i ny flik)
PDF (öppnas i ny flik)
Word .docx (laddas ned)
Som jag nämnde i förra kapitlet är det också bra om du har en Linkedin-profil. Om du inte har en - skaffa en nu. Om du inte har uppdaterat den på länge - gör gärna det nu. Den bör vara i linje med ditt konsult-CV och är till för att exponera dig för marknaden, helt enkelt. Det är inte ovanligt att såväl mäklare som potentiella uppdragsgivare kollar upp dig på Linkedin - inte minst för att få något slags verifikation på dina erfarenheter och kanske se om ni har någon gemensam kontakt.
3. Skicka ditt konsult-CV till flera olika mäklare för att “ta tempen”
Jag har sammanställt den mest omfattande och heltäckande listan över alla konsultmäklare i Sverige och uppdaterar den kontinuerligt. Läs den artikeln här “Lista på konsultmäklare i Sverige”, och gå in på några olika mäklare och se om de verkar bra. Kontakta minst fem olika mäklare med ditt nya konsult-CV bifogat. I ditt första “ta tempen”-mail till dem tycker jag att du ska ta med de här frågorna:
- Fråga helt prestigelöst om du går att sälja. Fråga om de skulle rekommendera dig att bli frilansare och om de får in många uppdrag som din profil skulle kunna matchas mot.
- Fråga dem också om hur mycket de tror att du skulle kunna fakturera. Det vill säga, hur mycket andra personer med liknande profiler och erfarenhet brukar kunna gå för.
- Om du vill får du gärna säga att du hittade dem via Anna Leijons lista.
Exempel på mail:
Ämne: Söker uppdrag som ...
Hej X,
Jag heter Y och är erfaren inom ... och har Z antal år som ... Jag hittade er via Anna Leijons hemsida och tycker att ni verkar bra.
Jag har bifogat mitt CV. Har ni uppdrag som skulle kunna passa mig givet min profil och erfarenhet? Vad skulle mitt arvode för ett sådant uppdrag ligga på ungefär, de vill säga det jag skulle fakturera er i sådana fall? Av er erfarenhet, vad brukar liknande profiler som min kunna säljas för?
Hoppas på att vi skulle kunna samarbeta och ser fram emot er återkoppling!
Med vänliga hälsningar,
...
I ditt första “ta tempen”-mail handlar det mer om att få bekräftelse på att din kompetens efterfrågas på konsultmarknaden än om konsultmäklaren i sig. Observera att mäklarna ibland kan vara lite långsamma på att svara, men jag tycker inte att du ska behöva vänta längre än en vecka på svar. Om mäklaren inte svarar bör du tolka det som att de inte har intresse för din profil för att just de inte har sådana uppdrag, men det betyder inte att det inte finns andra som kan ha det. Fortsätt att skicka ut mail till dess att du har fått några svar. Läs mer om konsultmäklare i min artikel som jag länkade ovan och jag skriver också mer om konsultmäklare under stycket “Fixa uppdrag” längre fram i guiden.
4. Research:a bokföringen
Om du har kommit så här långt, och fått något slags bekräftelse från en eller flera mäklare eller från någon med lite marknadskännedom, och upplägget fortfarande verkar attraktivt för dig tycker jag att det är dags att börja sätta sig in lite i den bokföring som krävs för att driva ett aktiebolag. Som jag beskrev i inledningen antar vi alltså här att det är ett aktiebolag som du ska ha. Mer information om det kommer lite längre fram under "8. Starta aktiebolag". Du kan söka upp information på internet och försöka prata både med andra egenföretagare och med etablerade frilansare om det här. Det som är viktigt att veta vad gäller bokföringen är att bevisbördan ligger på dig som firmatecknare. Du ska kunna redogöra för allting och ha kvitton på allting (och som jag nämnde i inledningen är digitala kopior av fysiska papperskvitton numer tillräckliga). Genom att starta ett aktiebolag åtar du dig att göra en del uppgifter och du måste se till så att dessa utförs.
Dessa uppgifter är bland andra:
- Alla affärshändelser ska bokföras
- Alla bokföringsposter ska gå att verifiera
- All räkenskapsinformation ska arkiveras och sparas i Sverige i sju år
- Årsredovisning ska upprättas för varje räkenskapsår och skickas in
Om du är intresserad av det här kan du läsa mer här hos Bokföringsnämnden: bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/aktiebolag.
Om du vill så kan du dock outsourca allt det här med bokföring och jobbig ekonomisk-relaterad administration till en person, kanske en frilansare, som löser det åt dig. Det finns många alternativ på marknaden som står redo att assistera dig i detta. Om du vill göra det själv kan det i början ta lite tid, men efter ett tag är det många med mig som hävdar att det går åt cirka en timme i månaden och lite mer vid bokslut. Jag tycker alltså inte att du ska behöva betala mer för en motsvarande ekonomiperson än så, om inte det framgick. Låt oss säga max cirka tjugofem timmar per år och femhundra kronor i timmen. Om du i ditt företag enbart håller på med frilansande har du inte ett särskilt avancerat eller komplext företag och följaktligen blir bokföringen inte så komplex heller. Bokföringen är inte så farlig som den låter och du ska absolut inte se det som ett hinder om allting annat låter bra! Just med bokföringen så tycker jag faktiskt att det blir lite vad du gör det till och att allting går att lösa. Jag har skrivit en artikel om hur jag gjorde min första årsredovisning. Läs den här “Att göra sin årsredovisning som nybliven egenföretagare”. Målet med det här steget är att du ska få bättre förståelse för vad du kommer åta dig som egenföretagare och bilda dig en uppfattning om du vill utföra din bokföring själv eller om du tycker att det är mer värt för dig att outsourca det.
5. Gör upp en plan
Nu är dags att börja planera ditt företagande lite mer i detalj. Åtminstone en affärsplan, SNI-kod och verksamhetsbeskrivning kommer att efterfrågas på vägen så det är lika bra att vi dokumenterar dem på en gång.
5.1 Affärsplan
Jag kan personligen tycka att det här med “affärsplan” är lite överskattat för aktiebolag där intäktsmodellen baseras på frilansande. Det är ett så vattentätt case att ingen inte skulle kunna godkänna din ansökan om att exempelvis skaffa ett företagskonto baserat på att affärsmodellen är för dålig eller branschen för riskfylld. Utan att överdriva är det ett otroligt beprövat koncept som fungerar och det finns i princip inga insatser och kostnader associerade med uppstarten. Andra som startar aktiebolag kanske ska starta ett mycket mer riskfyllt företag som exempelvis en restaurang och som kanske behöver ansöka om ett lån och så vidare.
Med det sagt så är det dock viktigt att formulera någonting eftersom många (åtminstone företagsbanken och eventuellt fler) kommer att fråga om det här i någon mån och vid något tillfälle.
En affärsplan kan exempelvis inkludera följande:
- Din affärsidé och ditt mål
- Hur du ska tjäna pengar och hur du eventuellt ska spendera pengar
- Uppskattning av omsättning och resultat
- Vilken marknad dina kunder finns på
- Vilket geografiskt område dina kunder verkar inom
- Om du kommer göra någonting utöver frilansandet i företaget kan det vara bra att nämna det också. Populära side-businesses är exempelvis: produktutveckling, hålla i kurser och så vidare.
Exempel på affärsplan:
Bolagets verksamhet består i att sälja konsulttjänster inom X till kunder inom Y samt därmed förenlig verksamhet. Målet är att kunna sysselsätta den anställda på heltid med de uppdrag som bolaget åtar sig. Tack vare att det finns en god efterfråga på marknaden på Z och den anställdes kompetens och erfarenhet inom det finns det gott om möjligheter att exponera bolaget för dess tilltänkta kunder. Exempelvis genom den anställdes kontakter och/eller så kallade konsultmäklare inom branschen som bolaget redan har etablerat kontakt med och som bolaget kan köpa förmedlingstjänster av. Kunderna befinner sig rent geografiskt i ... Kostnader som bolaget beräknas ha utgörs framförallt av lönekostnader till den enda anställda, representation och arbetsredskap i form av dator, mobiltelefon och telefonabonnemang och relaterade utgifter. Omsättningen första året uppskattas till ... MSEK och resultatet till ... TSEK. Utöver den huvudsakliga verksamheten kommer bolaget även ...
Målet med den är punkten på checklistan är att du ska ha skrivit ihop en affärsplan innan vi går vidare.
5.2 SNI-kod
Det är bra om den här koden blir rätt och observera också att du kan ha flera SNI-koder på samma företag. Det spekuleras på olika forum om att dina inköp i företaget och deras rimlighet kan vägas mot din SNI-kod och verksamhetsbeskrivning vid en eventuell revision (foretagande.se). Det är oklart huruvida det stämmer, men på verksamt.se hävdar de att de här uppgifterna framförallt används av Statistiska centralbyrån (SCB) och i deras offentliga register. Utöver det skriver de också att du med rätt SNI-kod får rätt information hemskickad och som riktar sig till företag i din bransch (ett något vagt argument eftersom det ändå är helt uteslutande reklam, enligt min erfarenhet).
Hur som helst, du måste ha en SNI-kod så börja med att kolla upp alla SNI-koder (Svensk näringsgrensindelningskod) här.
Min SNI-kod för mitt företag Roawr AB är just nu bara:
Utvecklare med frilansarverksamhet i sitt företag har jag också sett ha följande SNI-kod:
Om du ska ha sidoprojekt bör du inkludera deras SNI-koder också på en gång. Vårt tebolag, Téamo, som vi drev på sidan av (men som nu dock är nedlagt) hade exempelvis följande SNI-kod och var en del av företaget Bimbur AB:
Målet med den är punkten på checklistan är att du ska ha beslutat dig för din/dina SNI-kod(er) innan vi går vidare.
5.3 Verksamhetsbeskrivning
Liksom med SNI-koden så är det bra om verksamhetsbeskrivningen blir rätt. Både SNI-kod och verksamhetsbeskrivning syns exempelvis på allabolag.se. Syftet med verksamhetsbeskrivningen är att du får ett visst varumärkesskydd i Sverige, nämligen ensamrätt till företagsnamnet inom just den branschen, enligt startaegetinfo.se. Här är en annan intressant artikel på ämnet som jag hittade “Den missförstådda verksamhetsbeskrivningen” av Qoorp.se och som du kan läsa om du vill. Min nuvarande verksamhetsbeskrivning för mitt företag Roawr AB är:
Såhär ser det ut på allabolag.se:
Det är inte superjobbigt att ändra vare sig SNI-kod eller verksamhetsbeskrivning senare, men det tar i regel lite tid. Observera att du kan även få avslag på din verksamhetsbeskrivning om den är för vag.
Det du troligtvis vill lägga till är att ditt företag eventuellt också kommer att äga aktier i andra företag samt äga fast egendom. Precis som för individer är det också för företag rent finansiellt oftast fördelaktigt att äga aktier och egendom för det kan ge en högre avkastning än att bara sitta på pengarna och ha dem på ett konto. Även om du inte nyttjar den här möjligheten kan det vara skönt att helgardera dig. Det finns, vad jag vet, ingen negativ effekt med att skriva till det i verksamhetsbeskrivningen, utan snarare tvärtom, ditt företag upplevs nog som mer seriöst med den skrivelsen inkluderad. Så för att täcka alla framtida eventuella behov lägger du därför till någonting i stil med exempelvis:
Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon
Köp nu!
6. Välj ett företagsnamn
Ett aktiebolag är en juridisk person och måste ha ett namn (till skillnad från en enskild firma). (bolagsverket.se) Jag fick exempelvis avslag en gång innan mitt företagsnamn gick igenom och anledningen var att det redan var taget.
Du är i princip begränsad av att du inte kan välja ett företagsnamn som redan existerar (eller är i närheten av och skulle kunna förväxlas med ett befintligt namn i samma bransch). Om du vill ha en hemsida till ditt företag också, med samma namn, så är du även begränsad av du inte heller kan ha ett namn som någon annan redan köpt domänen till, det vill säga - som är upptaget. För min del köpte jag samtidigt företagsnamnets domän (företagsnamnet är Roawr AB och domännamnet roawr.se) och OM du är intresserad av att skaffa din egen hemsida så är det att rekommendera att kolla upp att ditt tilltänkta företagsnamn är ledigt såväl aktiebolagsmässigt som domän-mässigt (att skaffa en egen hemsida är dock inget krav). Här kan du kolla upp om ditt företagsnamn är ledigt: verksamt.se och här kan du exempelvis kolla om ditt tilltänkta domännamn är ledigt: domainr.com.
Det absolut vanligaste företagsnamnet på konsultbolag, och även på bolag generellt, skulle jag tro, är "förnamn + efternamn + AB". Exempelvis: Anna Leijon AB. I mitt fall var det dock redan upptaget. Jag försökte kontakta nuvarande Anna Leijon AB och köpa namnet, men det gick inte. Istället fick jag gnugga geniknölarna och hittade på namnet “Roawr AB”. Många av mina kunder och vänner har kommenterat på det namnet och tycker att det är roligt. En anledning till att jag valde det är för att det är kort, catchy, anspelar på mitt efternamn och är lämpligt inom produktutveckling samt att domänen var ledig. Du får visst varumärkesskydd med ditt företagsnamn, vilket kan vara trevligt längre fram om du, som jag, är intresserad av produktutveckling.
Som frilansare är ditt företagsnamn inte jätteviktigt egentligen. Som frilansare, och om du är duktig på det du håller på med, kommer du få uppdrag i princip oavsett vad ditt företag heter. Kostnad för att ändra företagsnamn och andra kostnader associerade med förändringar du kan vilja göra i bolaget hittar du här: verksamt.se. I skrivande stund verkar det exempelvis kosta 1 400 kronor att ändra företagsnamn om du gör det via e-tjänsten. Det går med andra ord att ändra det i efterhand och just nu är det viktigare för dig att du kommer igång med ditt bolag än att ditt namn är perfekt från start. Målet med den här punkten på checklistan är alltså att landa i ett företagsnamn.
7. Välj företagsbank
Du måste inte ha ett företagskonto, och följaktligen inte en företagsbank, men du gör det onödigt jobbigt för dig själv utan ett. Jag har inte hört talas om någon med ett aktiebolag som väljer att inte ha det. Det går dock att starta och ha ett aktiebolag utan ett företagskonto, men du får inte, rent lagligt, spendera pengarna i bolaget i egenskap av din privatperson. Om du använder samma bankkonto till ditt företag som till din privatperson så är det svårare och jobbigare att bevisa under en potentiell revision att så inte varit fallet.
Ett företagskonto kostar omkring 100 kronor i månaden. När jag startade fick jag dessutom gratis avgift första året, men det är helt andra tider nu. Nu är det desto vanligare med en "startavgift" istället. Hur som helst, det som ofta ingår i företagskontot är följande (varierar från bank till bank, men generellt):
- Ett bankkonto (rörelsekonto) för insättningar och uttag
- Ett bankgironummer, vilket är brukligt att skriva på sina fakturor som du skapar och som är smidigt att ha när du ska få betalt för dina tjänster. Det är viktigt att erbjuda smidiga betalningslösningar till dina kunder. Bankgiro är standard och det föredragna betalningssättet av de allra flesta
- Företagskort (betalkort) kopplat till bankkontot. Du får ofta såväl ett debit som ett kredit om du vill det, vilket såklart är smidigt när du ska göra inköp till bolaget. Ett exempel på inköp är representation och ett annat är dator, mobiltelefon och så vidare
- Ett andra konto - ett placeringskonto - som kan användas för din buffert, exempelvis, men ofta utan, eller med mycket låg, ränta
- Internetbank och app
- Det brukar ingå någon form av bankperson som du kan ringa om du har frågor. Jag har dock aldrig använt mig av min
Jag har skrivit en artikel där jag sammanfattar alla aktörer som erbjuder företagskonto i Sverige. Läs den artikeln här: Banker som erbjuder konto till företag.
Om du är nöjd med din privata bank kan du anlita den som företagsbank också (om de erbjuder företagskonto), men undersök andra alternativ och jämför! Det är mycket som händer på den här fronten också och du kan kolla på mer exotiska alternativ om du är så lagd. Det enda jag hört talas om som skulle kunna vara positivt med att ha samma privata bank som företagsbank är att om du ska ta bolån privat så kan banken se ditt företag som en extra trygghet för dem då de har total insyn i din ekonomi. Du skulle dock också kunna se det som en osäkerhetsfaktor om banken går i konkurs att ha båda dina konton på ett och samma ställe.
Hur som helst, när du har valt bank bör du kontakta dem, eller påbörja deras digitala onboardingprocess för att skapa ett företagskonto, så snart som möjligt för det är lite av en utdragen och ömsesidigt beroende process att skaffa företagskonto och att starta ett aktiebolag, men mer om det nedan. Om du väljer att maila banken kan du säga någonting i stil med att "Jag vill öppna ett företagskonto hos er till mitt nystartade bolag X. Det är dock inte registrerat än, utan jag skulle behöva ett temporärt företagskonto för att påbörja den processen. Kan ni hjälpa mig med det? Tack på förhand."
8. Starta aktiebolag
Om du vill bli egenföretagare finns det egentligen bara två vanligt förekommande alternativ - antingen att starta enskild firma eller aktiebolag.
Genomgående i den här guiden antar vi att du ska starta ett aktiebolag, men det är klart att du kan starta enskild firma också eller till och med testa något av de mer exotiska alternativen bland alla tjänster som du kan köpa och som kallas för att "fakturera utan företag" (då blir du dock inte egenföretagare).
Den här guiden är partisk mot aktiebolagsalternativet för med all min samlade erfarenhet (vilken ändå är ganska omfattande inom det här området) så vill jag starkt rekommendera dig att starta ett aktiebolag. Inte minst av ekonomiska skäl. Jag listar nackdelar med enskild firma lite längre fram i artikeln och där framgår vid vilken omsättning det är mer fördelaktigt att ha aktiebolag än att ha enskild firma. Kommer du frilansa på deltid och/eller inte fakturera mer än så, kan du starta en enskild firma och annars bör du starta ett aktiebolag. Nedan har jag samlat för- och nackdelarna med de två alternativen.
Övergripande för- och nackdelar:
Enskild firma
Alternativa benämningar: enskild näringsidkare, enskild näringsverksamhet, EF, egenföretagare, eget bolag med fler.
Fördelar:
- Snabbt och enkelt att komma igång
- Gratis
- Personnummer = organisationsnummer (du är personligt ansvarig)
Nackdelar:
- Ditt företags ekonomi = din ekonomi
- Mindre fördelaktigt rent ekonomiskt om dina inkomster överstiger ett visst belopp, vilket år 2023 var cirka 600 000 kronor (vilket i princip alla tech-konsulter på heltidsuppdrag kommer göra) (bjornlunden.se)
Läs mer och kom igång med din enskilda näringsverksamhet på verksamt.se.
Aktiebolag
Alternativa benämningar: bolag, AB, eget bolag, eget företag med fler.
Fördelar:
- Vissa kunder och mäklare kräver att du har ett aktiebolag att fakturera via för att överhuvudtaget göra affärer med dig. Med ett aktiebolag helgarderar du dig så att du med säkerhet kan göra affärer med alla.
- Du blir ägare och anställd i företaget. Det är mest fördelaktigt om din omsättning överstiger ett visst belopp (nämnet ovan) - det vill säga mest optimalt ur ett finansiellt och skatteplaneringsperspektiv. Över det här beloppet vill du ta ut utdelning istället för lön eftersom det innebär att du behöver betala mindre andel i skatt. (foretagarna.se)
- Du och företaget är två olika juridiska personer och legala enheter. Om företaget går bankrupt, blir stämt eller någonting annat osannolikt så kan du likvidera det utan att din egna personliga ekonomi också går i stöpet
Nackdelar:
- Du behöver ha ett företagsnamn
- Startkapital på 25 000 kr samt lite mindre registreringsavgifter. Dessa 25 000 kr är ingen avgift, utan behålls i bolaget som en tillgång och som du får tillbaka om du likviderar bolaget
- Lite mer pappersarbete och bokföring både vid uppstart och kontinuerligt än med enskild firma. (almi.se)
- Du behöver ha åtminstone en styrelsesuppleant (som kan ersätta dig om det skulle behövas)
Läs mer och kom igång med ditt aktiebolag på verksamt.se.
Nu när du är övertygad om att det är aktiebolag du ska välja, låt oss då gå vidare och checka av följande steg innan du gör själva registreringen. Det kan nämligen vara bra om du redan har utfört/bestämt dessa på förhand så slipper du avbryta processen senare.
- Skapa temporärt företagskonto. Det är lite av ett moment 22 att starta aktiebolag och att skapa ett företagskonto. Vilken kommer först, hönan eller ägget? Du kan inte starta ett aktiebolag utan att en bank intygar att du har betalat in startkapitalet till ditt företagskonto och du kan inte skapa ett företagskonto utan ett aktiebolag. Bankerna löser dock det här genom att skapa ett temporärt företagskonto åt dig. (bolagsverket.se). I det tidigare kapitlet påbörjade vi redan den här processen.
- För över aktiekapital. Efter att du har fått ditt temporära företagskonto av din bank så för du över 25 000 kronor till det (verksamt.se). Dessa 25 000 kronor i bolaget är sedan "låsta" där till viss del. Det ses som en typ av säkerhet för att få ställa ut och betala fakturor. Eftersom företagaren inte är personligt ansvarig i ett aktiebolag så behövs den här bufferten. Det är ett bundet kapital som skyddar borgenärernas intressen i bolaget (diva-portal.org). Du måste likvidera bolaget om du har kvar mindre än hälften av aktiekapitalet. Det vill säga, du måste alltid ha minst 12 500 kronor i aktiekapital kvar på kontot. I övrigt får du spendera pengarna inom bolaget om du vill (lawline.se). Observera att du dock alltid bör ha en egen dedikerad buffert i bolaget också utöver aktiekapitalet.
- Bestäm antalet aktier. När det kommer till antalet aktier så är 500 stycken aktier standard (det vill säga, förvalt och rekommenderat). Som egenföretagare väljer du att äga alla dessa själv. Om du inte äger alla själv kan du inte ta ut utdelning 100 % till dig själv eftersom utdelning, enligt lag, skall tillfalla alla i företaget proportionerligt till deras antal aktier (floke.se). Antalet spelar egentligen ingen roll, men det skulle kännas märkligt med exempelvis en aktie. 500 är som sagt standard. Det betyder att varje aktie är värd 50 kronor. Jag skulle inte lägga ned mer tid på det här om jag vore du, utan det är mest formalia så jag rekommenderar dig att välja "500" stycken aktier i ditt bolag.
- Bestäm styrelse. Varje aktiebolag behöver ha en styrelse och så även ditt lilla bolag. Minsta möjliga tillåtna styrelse består av två personer. Det kan vara skönt att hålla styrelsen så liten som möjligt för vid olika beslut i bolaget kan du behöva alla styrelsemedlemmars signaturer, vilket kan vara jobbigt rent logistiskt och bokföringsmässigt att hålla på och samla in varje gång. Jag sitter i några styrelser och det är lite krångel med formalian. Jag skulle rekommendera minsta möjliga styrelse, vilken innefattar två personer - en styrelseledamot och en suppleant. Om vi fortsätter på vårt spår med minsta möjliga styrelse så blir styrelsemedlemmen du och suppleanten någon annan som du känner bra. Det vill säga, det kan inte vara du. Suppleanten är egentligen där för att täcka för dig om du, av vilken anledning som helst, inte kan utföra de uppgifter som du åtagit dig när du skapade bolaget. Ett bolag måste utföra vissa uppgifter - som att skicka in årsredovisning, exempelvis. Suppleanten har en rättslig skyldighet att upprätthålla bokföringen och skicka in årsredovisningen i så fall. Se till att personen verkligen är införstådd med vad den åtar sig genom att vara ditt företags suppleant och välj någon du kan lita på. Du borde också informera den här personen om ditt upplägg och ditt lösenord. (standardbolag.se)
När du har genomfört dessa steg är det nu dags för själva registreringen av ditt aktiebolag. Härnäst beskriver jag processen så som den ser ut i stora drag. Du har redan förberett dig väl inför dessa steg så förhoppningsvis går det fort.
8.1 Processen att starta aktiebolag på verksamt.se
- Gå in på verksamt.se och logga in med bankid
- Registrera företag eller förening
- Välj aktiebolag
- Välj enkel anmälan
- Delge dina kontaktuppgifter
- Delge ditt personnummer
- Lägg till suppleant
- Delge suppleantens personnummer
- Bekräfta att du vill ha 500 aktier (om du vill ha ett annat antal behöver du göra en detaljerad anmälan)
- Fyll i dagens datum och ort
- Delge två förslag på företagsnamn
- Fyll i verksamhetsbeskrivning
- Ange ditt län och din kommun
- Ange räkenskapsår (vilket avgör när du behöver skicka in exempelvis årsredovisning. Standard är 1/1-31/12 och det går att ange den här perioden oavsett vilken tid det är på året när du gör din ansökan)
- Delge e-mailadress till din bankkontakt
- Välj sedan “Skicka till banken”
Efter att du har gjort detta är det din företagsbanks tur att bekräfta att du har betalat in ditt startkapital. Den processen är inte du inblandad i, men efter en till två veckor, när din företagsbank har gjort det, bör du få ett mail/en notifikation från verksamt.se att ditt bolag nu är registrerat. Ditt registreringsdatum är din officiella bolagsstart - grattis! Nu är du officiellt egenföretagare.
Nu är det även bra om du bekantar dig med Bolagsverket (bolagsverket.se) och Skatteverket (skatteverket.se), utöver Verksamt (verksamt.se), genom att logga in där och exempelvis se vilka så kallade e-tjänster de erbjuder. Du kommer att ha att göra med dem framöver, nämligen. Det allra mesta går nämligen att göra digitalt numer, vilket är oerhört smidigt, och de flesta aktiviteter som du kan tänkas vilja utföra görs just på dessa tre aktörers hemsidor, så det kan vara bra för dig att veta.
Ett exempel på ett sådant ärende behöver utföras redan nu. Alla aktiebolag behöver nämligen anmäla verklig huvudman till Bolagsverket, vilket måste ske inom fyra veckor från bolagsregistreringen. I det här fallet, som egenföretagare, är det du själv som är verklig huvudman så gå med fördel in och anmäl det så snart som möjligt (bolagsverket.se).
När du väl har startat bolaget kan du köpa produkter och tjänster till bolaget som går hand i hand med din verksamhet. Det vill säga, då det är motiverat att du kan köpa det baserat på din verksamhet. Du ska behöva dessa inköp för att kunna utföra ditt arbete, i princip. Klassiska inköp är därför givetvis mobil, dator, domän till din egna hemsida (om du är intresserad av sånt - detta är inget måste) och så vidare. För att kunna utföra dina uppdrag kan du alltså börja köpa in dessa nu, men enbart upp till en kostnad av 12 500 kronor (det vill säga, hälften av aktiekapitalet - det är ju de enda pengarna du har i bolaget vid den här tidpunkten) så det kan vara bättre att invänta betalning av din första faktura innan du gör de större inköpen.
9. Skapa företagskonto
Vid det här laget borde du redan ha kontaktat den bank där du vill ha ditt företagskonto, i enlighet med tidigare kapitel. De kommer att ge dig instruktioner och hjälpa dig genom processen att skapa företagskontot. Du är deras kund och betalar för deras tjänster så se till att nyttja dem vid behov.
Processen med att skapa ett företagskonto ser olika ut hos olika banker så det är svårt att säga någonting generellt och allmängiltigt här. Det finns mycket information på deras respektive hemsidor om hur du kan gå tillväga för att skapa deras företagskonto, men en god början är helt enkelt att kontakta dem så hänvisar de dig vidare. Observera att de ibland inte är de snabbaste på att svara.
Du kommer behöva läsa en hel del dokument och signera avtal. Många banker vill dessutom ses i person rent fysiskt. Allt fler erbjuder dock en helt digital onboardingprocess för att skapa ditt företagskonto, men vid ett eventuellt fysisk besök - observera att, vad jag skulle spekulera är det främst skälet till att fortsätta ha obligatoriskt fysisk besök, är för att de kommer att försöka sälja på dig extratjänster! Jag skulle rekommendera dig att vara vaksam kring det och att inte välja några extratillägg på plats, utan gå hem och fundera och läs på först.
Jag själv har inte valt till några extratjänster alls, utan har enbart mitt företagskonto hos min företagsbank. Jag rekommenderar inga extratjänster till dig heller. Det är viktigt att du förstår att du inte behöver någonting annat heller i det här stadiet så försök stå på dig mot säljarnas införsäljningsknep. Det är bara att säga "nej, tack" till alla deras försäkringar, pensioner och liknande. Påminn dig själv om att du inte ens har skickat din första faktura än och att det inte är läge att börja dra på sig kontinuerliga kostnader redan nu som inte är absolut nödvändiga. I så fall blir det här eventuella fysiska mötet en mycket kort och effektiv historia.
10. Skaffa bokföringssystem
Du bör ha ett bokföringssystem för att hålla reda på ditt företags ekonomi. Det finns massvis med olika alternativ på marknaden. Jag har skrivit en artikel där jag utvärderar olika bokföringssystem utefter hur de uppfyller behoven som en frilansare har. En frilansare har nämligen inte särskilt avancerade bokföringsbehov. Det är X antal särskilda use case som är relevanta och det är lite samma sak varje månad och vid bokslut. Om du planerar att ha sidoprojekt också kan dock komplexiteten öka markant. I mitt egna företag använder jag Bokio som fungerar bra. Nackdelen med Bokio är att de är nystartade och på så vis lite osäkra och till viss del finns även en del buggar i själva systemet. Att välja “rätt” bokföringssystem är inte avgörande för ditt företag, då du kan byta senare, men det finns en viss inlåsningseffekt när du väl har valt. Mitt tips är att ta ett system som du tycker verkar enkelt, passar för dina behov och som någon du känner kanske skulle kunna rekommendera. Läs min artikel ovan för vidare guidning i det här valet.
11. Registrera ditt bolag för moms och ansök om F-skatt
När bolaget är registrerat (det vill säga, uppstartat och igång) bör du momsregistrera det samt ansöka om F-skattsedel så snart som möjligt. Att registrera ditt bolag för moms behöver alla bolag göra som ska sälja produkter och/eller tjänster (rent konkret är det för att få betala eller få tillbaka moms). (verksamt.se)
F-skattsedeln innebär att du kan ha anställda och betala ut lön till dem. Som egenföretagare kommer din anställda att vara du själv. Alla aktiebolagsägare är anställda i sitt egna bolag för att kunna ta ut lön. Även om du enligt lag inte är skyldig att ansöka om F-skattsedel så är det smidigt att ha det. Det visar dina kunder och samarbetspartners att du betalar in skatter och avgifter och fungerar som ett slags kvalitetsstämpel. Om du inte har F-skattsedel måste de som köper tjänster av dig betala både skatter och avgifter för dig som om du vore anställd hos dem. (f-skatt.se) Många konsultmäklare kräver att du ska vara godkänd för F-skatt och jag har till och med varit med om dem som vill ha en kopia på din F-skattsedel (andra räknar med att du har det). Det är vanligt att ange att ditt bolag är godkänd för f-skatt på dina fakturor.
Momsregistrera här:
Ansök om F-skatt här:
12. Säg upp dig
Om du har möjligheten att time:a det så att du skriver på för ett uppdrag innan du säger upp dig hos din nuvarande arbetsgivare så är det såklart att föredra. Det skulle kännas tryggt att veta att du har någonting att göra när uppsägningstiden på din anställning har tagit slut. Oftast har du dock en längre uppsägningstid (brukar vara typ tre månader, men sex månader är också vanligt) och det är lite svårt att hitta uppdrag så långt fram i tiden. Det är lättare att hitta uppdrag ju närmare startdatumet det är, skulle jag säga. Oftast vill uppdragsgivarna att du ska komma in så snart som möjligt och helst igår. Det är därmed mycket svårt att time:a det här på ett optimalt sätt. Det kan bli ofrånkomligt att du har ett "glapp" mellan din nuvarande sysselsättning och ditt framtida uppdrag. I konsultvärlden brukar "att vara mellan uppdrag" kallas för att "sitta på bänken" eller "på beachen".
Det finns också någonting som heter Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet. Den ger dig möjlighet att ta tjänsteledigt upp till sex månader för att starta egen verksamhet och du kan komma tillbaka till din gamla anställning när du vill. Läs mer om det här i länken ovan om du blir nyfiken på att nyttja den här möjligheten.
När det kommer till timingen och när du ska säga upp dig så kan det vara taktiskt att göra det i enlighet med säsongen för uppdrag. Det är nämligen så att det finns flest uppdrag ute efter sommaren och efter jullovet - i slutet av augusti respektive i början av januari. Då är man beredd att ta tag i saker, nya friska tag, nya budgetar sätts eventuellt och man har ett helt halvår på sig att genomföra de där förändringarna som man vill få till innan nästa produktionsdipp. I Sverige är det en särskilt utpräglad dipp i produktionen just under industrisemestern cirka fyra veckor (under slutet av juli till början av augusti) och mellan jul och nyår. Det kan således vara bra att time:a så att du är tillgänglig att hoppa på ett nytt uppdrag direkt efter någon av dessa perioder - säg precis i början på januari eller andra veckan i augusti. Det kommer ut uppdrag hela tiden, även under sommaren, men avsevärt färre i antal.
Ytterligare en rekommendation är att spara ihop till en buffert på tre månadslöner efter skatt på ditt privata konto och sedan säga upp dig. På så vis hedgar du dig lite mot risken att stå utan uppdrag rent finansiellt. Om du inte hittar något uppdrag och det börjar dra ihop sig rent ekonomiskt är det nog dags att söka en anställning istället. Det är den safetyn som alla frilanskonsulter förlitar sig på - att om det inte finns några uppdrag är sista utvägen att gå tillbaka till en anställning. Det är inget skämmigt i det utan det är bara att testa igen senare. Du kan alltid ha företaget vilande och försöka igen!
13. Fixa uppdrag
Det finns olika sätt att fixa uppdrag på och jag brukar kategorisera dem i “push vs pull”. Att gå via konsultmäklare är definitivt push. Du pushar på dem ditt CV, och konsultmäklaren, i sin tur, pushar vidare ditt CV på uppdragsgivaren för att fylla ett redan utannonserat uppdrag. Att gå via egna kontakter kan både vara push och pull. Om en gammal kollega hör av sig är det pull, men om du exempelvis skriver ett Linkedin-inlägg och frågar om någon behöver hjälp så är det mer push. Om du är så pass profilerad inom ditt fält att företagen kommer till dig så är det pull. Det är företagen som drar i dig (på Engelska pull) och inte tvärtom. Det är vanligt att först gå via konsultmäklare och sedan kanske egna kontakter ju mer senior du blir. Det är oerhört ovanligt med det tredje sättet och jag misstänker att det kräver en avancerad marknadsföringsstrategi (som att skriva en bästsäljande bok på ämnet eller liknande).
Först vill jag bara nämna att du och konsultmäklaren/uppdragsgivaren behöver komma överens om en rad faktorer vad gäller uppdraget för att det ska bli en bra affär för båda parter. Vad uppdraget innebär och timarvodet/ersättningen är nog de två första och viktigaste. Remote-policy och huruvida du kan jobba hemifrån är också en allt viktigare faktor hos många. Startdatum och eventuellt slutdatum (om det inte är tills vidare), bör också vara någorlunda synkade från båda håll. Uppdragets omfattning - det vill säga, deltid eller heltid, kan också vara dealbreakers för båda parter. Kort sagt, det finns en rad faktorer som ni behöver komma överens om så se till att ha gjort lite förarbete så ni är någorlunda synkade innan ni bokar in intervju. Jag skriver lite mer om detta under avsnitt '15. Signa kontrakt' lite längre fram. Hur som helst, låt oss nu titta närmare på de tre olika approacherna som du kan fixa uppdrag på.
13.1 Egna kontakter
Det finns de som lyckas fixa uppdrag via egna kontakter. Det som är den absoluta fördelen med att försöka gå tillväga på det här sättet är att du kan lyckas signa kontrakt med din kund direkt och slippa betala, och ha att göra med, någon förmedlare och mellanhand samt att du äger hela kontaktkedjan. De som har lyckats fixa uppdrag via egna kontakter säger att det ofta kan vara via vänner eller före detta arbetskollegor. De lunchar kanske frekvent med relevanta personer i "rätt" branscher och håller sina kontakter varma och pratar öppet om sin tillgänglighet med dem. Det är exempelvis också vanligt att göra ett inlägg på Linkedin och notifiera sitt nätverk om sin kompetens och tillgänglighet. Det här tycker jag är ett coolt sätt att gå tillväga, men såhär outspoken och ett socialt media-geni med tusentals kontakter på Linkedin och stående bokningar på hippa lunchställen i stan behöver du absolut inte ha eller eftersträva om du inte vill. Du behöver heller inte förlita dig på det här sättet helt och hållet, utan du kan komplettera med andra sätt också vid behov.
13.2 Konsultmäklare
Det är nämligen desto vanligare att gå via konsultmäklare. Olika konsultmäklare har kontrakt med olika företag. Jag anser att olika konsultmäklare framförallt skiljer sig vad gäller vilka uppdrag de kan förmedla, i sin marginal samt i sitt upplägg. Jämför olika mäklare utefter de olika parametrarna som du tycker är viktiga och som du kan identifiera och urskilja.
Observera att jag tycker att det råder ett missförstånd kring att “välja en mäklare” - både vad gäller “att välja” och “en”. Du ska i första hand söka, hitta och välja uppdrag och i andra hand kommer mäklaren. En viktig faktor i vilket uppdrag du vill ha är säkert på vilket företag du vill arbeta på och olika konsultmäklare har som sagt kontrakt med olika företag. Det är tyvärr inte publik information vilka mäklare som har kontrakt med vilka företag. Det går att fråga dem, men de är inte särskilt öppna med det här och företagen de har kontrakt med vill inte heller skylta med att de tar in konsulter. Jag tycker därför att du ska söka uppdrag hos flera olika mäklare - eller varför inte hos alla? När jag har sökt uppdrag har jag faktiskt kollat med alla konsultmäklare. Det är också därför jag har sammanställt listan med allihopa - för att förenkla för andra som sitter i samma situation. Jag anser att om du bara har dialog med en mäklare tappar du lite din förhandlingsförmåga samt din exponering på och kontakt med marknaden.
Olika konsultmäklare har ramavtal med olika och ibland samma företag. Ibland är konsultmäklarens enda USP att de kommer i kontakt med konsulten först. Konsultmäklare har frågat mig “har någon annan mäklare skickat in din profil för det här uppdraget?” och det är vanligt att se samma uppdrag hos olika mäklare.
Konsultmäklare cold-call:ar företag och går själva via kontakter för att få möjligheten att förmedla konsulter till dem. Vissa mäklare hävdar att de kan cold-call:a företag inte bara för att få förmedla konsulter generellt, utan också en specifik roll eller till och med en specifik person. I vilken utsträckning det här faktiskt sker vet jag inte. Jag tror att det är oerhört ovanligt att konsultmäklare hör av sig till företag för att höra om de behöver hjälp av en specifik person/profil, men vad vet jag. Om det är sant att konsultmäklare gör det här så jobbar de mer på ett push- än ett pull-sätt. Jag tror istället att de allra flesta konsultmäklare blir kontaktade av företagen med en uppdragsbeskrivning när de behöver en konsult och sedan förmedlar de det vidare, helt enkelt. Uppdragsgivarna pushar på sina uppdrag på sina utvalda konsultmäklare som i sin tur tar sig an dem och skickar dem vidare till sina utvalda konsultbolag - vilket potentiellt skulle kunna vara ditt bolag - eller exponerar på sina så kallade uppdragsportaler.
Det du kan göra är att följa upp ditt tidigare “ta tempen”-mail med att återigen skicka ditt CV, men också med ditt arvode och din tillgänglighet, till flera mäklare och be dem hålla utkik aktivt. Jag brukar själv sprida mitt CV för vinden när jag söker uppdrag. Du kan själv också aktivt hålla utkik efter uppdrag på olika sätt. Läs min lista på konsultmäklare för mer information om det, men där har jag exempelvis samlat alla uppdragsportaler där mäklare exponerar sina uppdrag.
13.3 Profil inom ditt fält
Ditt mål skulle kunna vara att företagen ska komma till dig istället. Anledningen till varför de skulle göra det är för att du har blivit så pass profilerad inom mitt fält. Det skulle de exempelvis kunna göra via din hemsida eller via din Linkedin-profil. Om du får uppdrag via vänner eller före detta arbetskollegor är det för att de känner dig och litar på eller har sett prov på din kompetens. Om du är så pass profilerad inom ditt fält att företag kommer utan att känna dig och utan att själva ha sett prov på din kompetens, utan enbart läst eller hört talas om den, då kan vi snacka next level. De kommer till dig för att de vill ha just dig, inte för att de “råkar ha en öppning” och “du passade in”. Det här är inte någonting som alla frilansare eftersträvar, men jag gör det och jag känner några få andra som gör det också. En trevlig aspekt av att bli så här pass eftertraktad är att du kan kan ta mer betalt och en annan är att det blir mer en inverterad intervju. Som jag sade innan så krävs dock en enastående marknadsföringsstrategi för att uppnå det här. Jag nämnde att skriva en bok innan, men det går också att skriva en blogg, ha en podcast och på andra sätt kommunicera att du kan, det du kan, inom eller de teorier du har inom ditt fält. Om du jämför med juristen Saul Goodman i serien “Better call Saul” så tapetserar han busshållplatser med sitt ansikte och sitt telefonnummer och det är också en strategi. Det kan nog bli en ganska dyr strategi för en frilansare. Om du blir så pass profilerad inom ditt fält, även utanför tech och även om du är anställd, är det vanligt att du “expertkonsultar” istället för “resurskonsultar” och att du startar egen byrå eller på annat sätt kapitaliserar på ditt erkännande från branschen. Jag nämner det här så du vet, men det är egentligen överkurs baserat på var du befinner dig just nu.
Det här har faktiskt börja hända lite grann för mig, men inom ett helt annat fält, nämligen “frilansarmarknaden”. Det hade jag inte alls i åtanke när jag började skriva om det här ämnet, men det är såklart jätteroligt. Jag har lyckats kapitalisera lite grann, men tjänar fortfarande majoriteten av mina pengar på konsultuppdrag. Jag blir exempelvis kontaktad av företag som vill att jag ska ta uppdrag hos dem eller marknadsföra produkter och tjänster till frilansare. Ett annat exempel, som jag precis implementerat på min hemsida, är att du kan donera pengar till mig längst ned i min footer på min hemsida, eller på den här länken. Det är självklart helt frivilligt och om du vill visa din uppskattning för att jag gör det jag gör. Jag lägger ned otroligt mycket tid på att tillgängliggöra informationen kring frilansandet och blir hur glad som helst om jag får mail, feedback och donationer. Jag har också implementerat möjligheten att boka remotesessioner med mig mot en avgift. Vissa kanske anser att det är lite drygt och förmätet att be om donationer, men jag gillar att testa nya saker. Nog om det! Du som läser det här är troligtvis bara i början av din frilansarresa och det här kanske är lite väl mycket överkurs, men det kan vara bra att veta hur det fungerar och vilka möjligheter som finns långsiktigt.
14. Intervju
Efter att du har pushat ditt CV på mäklaren, eller exponerat din tillgänglighet på exempelvis Linkedin, och en uppdragsgivare har fått upp intresset för dig så kan det bli dags för en intervju. I så fall brukar uppdragsgivaren kontakta dig direkt och det kan bli en mer eller mindre formell intervju eller bara en kaffe. Det är svårt att säga någonting generellt om intervjuer. Någon form av första möte kommer troligtvis att ske innan ett kontrakt signeras, så mycket kan jag säga. Det här med intervjuer skiljer sig från företag till företag och är olika i olika situationer. Jag hade exempelvis bara en snabb telefonintervju till ett av mina uppdrag. Vissa företag (exempelvis Klarna) har till och med prov som du måste göra och få godkänt på för att få komma in som såväl anställd som konsult hos dem. Generellt kan jag säga att konsultintervjuer ofta är kortare och har färre moment än anställningsintervjuer. Hela processen är ofta mycket kortare. Anställningsintervjuprocesser brukar ta flera månader. Oftast är det bråttom när ett konsultbehov har uppstått så det brukar vara klart på några dagar eller en vecka och annars maximalt ta några veckor. I min personliga åsikt är det här en mycket positiv effekt av att bli frilansare - att slippa långa, utdragna anställningsprocesser med många olika moment och flertalet olika personer inblandade.
Under själva intervjun skulle jag personligen uttrycka det som att det är mindre “bullshit” under en konsultintervju jämfört med en anställningsintervju. Det är mindre snack och helt ärligt mindre relevant med “cultural fit” och långsiktiga ambitioner. Det är mer snack om vad det konkret är som behöver göras, vilket faller mig personligen mycket bättre i smaken. En klassisk konsultintervju börjar med att personen som intervjuar först presenterar sig själv och företaget. Sedan får du presentera dig själv och ge en kort bakgrund. Sedan berättar ofta personen om själva uppdraget och/eller ställer frågor till dig. Du gör då klokt i att väva in tidigare konkreta erfarenheter som matchar erfarenheterna som eftersöks till uppdraget. Om det är en utvecklarintervju kan du få ett case. Det skiljer som sagt från företag till företag och även från person till person när det kommer till intervjuer, men om det är ett budskap som du vill vara säker på att de kommer ihåg från dig så är det att du väldigt gärna vill ha uppdraget. Jag skulle rekommendera dig att betona att du tycker att det låter roligt och intressant. Läs mer i min artikel: Hur du lyckas med intervjun för ett konsultuppdrag.
Efter intervjun kanske du går vidare till en till intervju eller så blir du erbjuden uppdraget på en gång. Ibland har du lyxen att du blir erbjuden flera olika uppdrag samtidigt, men även om du enbart har ett uppdragserbjudande att ta ställning till är det oerhört viktigt att du utvärderar det innan du bara tackar ja i ren iver. Jag har skrivit en artikel om vilka faktorer jag brukar ta hänsyn till när jag väljer konsultuppdrag och som jag varmt kan rekommendera dig att läsa: Att välja konsultuppdrag.
Den kompletta Frilansarguiden av Anna Leijon
Köp nu!
15. Signa kontrakt
Efter en lyckad intervjuprocess är det dags att signa kontrakt. Kontraktssignering är såklart en viktig del och du måste läsa igenom alla kontrakt som blir presenterade för dig noggrant innan du skriver på någonting. Oftast har företagen färdiga mallar och såväl du, som underleverantör, som konsultmäklaren signerar oftast företagens kontrakt rakt av. Om ni vill göra business med dem är det lite grann på deras villkor eller inte alls. Det är oftast många som vill göra affärer med dem så de har helt klart ett övertag. Med det sagt ska du absolut försöka förhandla. Arvodet är exempelvis en självklart förhandlingsfråga. I teorin kan allting förhandlas i kontraktet, men i praktiken är det sällan det görs. Alla siffror är exempelvis lättast att förhandla om. Andra skrivelser desto svårare. Signera kontraktet efter att du har läst allting och tycker att allting låter bra. Har du frågor bör du dock lyfta dem nu - innan signering - och inte senare! Jag nämner några särskilda aspekter av kontraktet som du kan vilja läsa extra noggrant nedan.
- Fakturaperiod eller betalningsperiod - här varierar det mellan allt från 7 till 90 dagar. Det är alltså tiden din kund har på sig att betala din faktura innan du har rätt att ta ut eventuell påminnelseavgift. Ju längre betalningsperiod, desto sämre för dig för då måste ju du ligga ute med pengar fram till dess att du har fått betalt. Jag har varit med om större bolag som stipulerade i sitt kontrakt att de har 90 dagars betalningsperiod, vilket är otroligt lång tid för en frilansare att ligga ute med så mycket pengar så det kan absolut vara en god idé att se över den här aspekten extra noggrant.
- Uppsägningstid - observera att den här kan vara asymmetrisk, det vill säga olika för dig versus kunden. Allt från 0 dagar till 3 månader är vanligt. Ofta är det ändå det man muntligt kommer överens om med sin kund som gäller i slutändan. Det gäller alla delar av kontraktet - det används i regel inte alls om man är överens, utan det är ju när man inte är överens som man hänvisar tillbaka till kontraktet. Den här kan också vara bra att syna i sömmarna lite extra eftersom det kan påverka hur proaktiv du kommer vilja vara med att hitta andra uppdrag.
- Konkurrensklausul - det här är mycket vanligare i anställningskontrakt är uppdragsavtal, men någonting man ska hålla utkik efter. Kunden kan försöka stipulera att du inte får ha konkurrerande verksamhet, eller jobba på konkurrerande verksamhet, under ett halvårs tid efter avslutat uppdrag, exempelvis.
- Ansvarsklausul - här kan det exempelvis stå att de kräver att du har en ansvarsförsäkring och ibland till och med vilket belopp den försäkringen behöver vara på. Det är vanligare utomlands och särskilt i USA än i Sverige, men jag nämner det ändå. Annars kan det stå att du är ansvarig upp till ett visst belopp av skador som skulle kunna uppstå som en konsekvens av ditt arbete. Det här är också någonting att läsa igenom noggrant.
- Utrustning - här kan det vara bra att komma överens om hur ni gör med utrustning och vad de ska förse dig med i temer av dator och eventuellt mobiltelefon med mera.
- Plats - är det stipulerat i avtalet på vilken plats arbetet skall utföras och i vilken utsträckning? Att jobba hemifrån är någonting som de flesta kräver idag till viss del så det kan vara bra att synka innan ni skriver på någonting.
16. Ut på uppdrag
Den här artikeln handlar egentligen inte om hur du ska bete dig ute på uppdrag eller om din leverans till din kund. Det är såklart viktigt att följa kontraktet och ha en kontinuerlig dialog med din beställare. Konsulter förväntas även vara mer självgående och lite mer professionella än "vanliga" anställda, men jag väljer att inte kommentera det vidare än så i nuläget.
Så småningom är det dags att skicka din första faktura. Om du har använt dig av konsultmäklare kan du behöva tidrapportera till dem såväl som till din uppdragsgivare (kunden). Dina timmar, som ni har kommit överens om i ert kontrakt, ligger såklart till grund för beloppet på fakturan som du ska fakturera. Glöm inte att lägga till 25% moms på det beloppet. Ibland genererar dock konsultmäklaren en så kallad “självfaktura” åt dig varje månad som du kan duplicera eller ladda upp i ditt eget bokföringssystem. Ibland skickar du fakturor själv till mäklaren eller direkt till kunden, om du har direktkontrakt med dem. Det brukar regleras i kontraktet när du ska skicka dina fakturor, vilken betalningsperiod du bör ha (vanligt är 30 dagar) samt eventuella förseningsavgifter. Nedan återfinns ett exempel på en faktura som jag har skickat och som du kan inspireras av om du vill. Ditt bokföringsprogram kommer hjälpa dig att generera dina fakturor och guida dig i vilken information som måste återfinnas på dem. Vi går inte mer in på fakturering än så här i det här läget.
17. Grattis! Du har nu blivit en frilansare
Du är nu en etablerad frilansare.
Tack för att du har läst min artikel och stort lycka till i din fortsatta karriär oavsett om du vill ta den här vägen eller inte!
Jag är uppenbarligen engagerad och investerad i den här frågan och jag hjälper gärna andra aspirerande frilanskonsulter på vägen till eget såsom jag själv har fått hjälp av andra på min väg. Jag är jätteglad om ni har feedback till mig så hör av er till min mailadress i så fall: anna@annaleijon.com. Alla frågor ställer du gärna i forumet Frilans & Tech.
/Anna Leijon
*Jag är stolt medlem och admin i ett slack-workspace som heter “Frilansare Sverige”. Communityt riktar sig till etablerade frilansare och nu är vi nästan 2 000 medlemmar och vi pratar om allt möjligt. Det är det största frilanscommunityt i Sverige. Vi vill enbart ha etablerade frilansare som medlemmar så du får gärna länka till din linkedin-profil och ange ditt bolagsnamn och/eller organisationsnummer i din ansökan. Maila mig på anna@annaleijon.com om du vill få en inbjudan.
NEWS LETTER
By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.
By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.