Anna Leijons årskrönika för 2022


Vilket fantastiskt år jag har haft. Jag sprang Stockholm Marathon, startade ett forum (Frilans & Tech), lanserade preorders av min bok, hade flertalet talarengagemang, blev gravid, vårt företag Flowby växte en massa och för att inte tala om min hemsida som bara växer och växer. Det är bara några av mina personliga och professionella highlights från året som har gått. Det har varit så fantastiskt roligt och jag önskar bara att jag hade mer tid. Mer tid och mer inspiration. Ibland är jag så inspirerad att det fullkomligt spritter i kroppen och fingrarna, men ibland vill jag bara ta en eftermiddagsnap och åstadkomma så lite som möjligt. Det jag har åstadkommit (och inte) försöker jag utvärdera med mina nyårslöften och KPI:er för åren 2021, 2022 och 2023 i den här artikeln. Förra året skrev jag också en årskrönika. Spana in den här: Anna Leijons årskrönika för 2021.

I flera år har jag satt upp nyårslöften för mig själv. De är ett slags KPI:er för mig personligen. De är både numeriska och kvalitativa. Vissa går att utvärdera på en skala, medan andra är binära (uppnåddes de - ja eller nej). Här följer mina nyårslöften inklusive en inventering av mina KPI:er. Det är främst sådana siffror som antalet följare, läsare, inlänkar, keywords, ranking och domain authority och så vidare. Det är dessa KPI:er som jag tittar på och vill förbättra kontinuerligt. Det är otroligt roligt och lärorikt att samla sådan här data över tid och utvärdera sig själv och sina prestationer med en viss kontinuitet. Tipsa mig gärna om det är några KPI:er som du tycker att jag har missat att utvärdera: anna@annaleijon.com


users vs år trafik annaleijon.se google analytics

anna leijon årskrönika 2022
Bild från baby showern som mina kompisar anordnade för mig häromdagen.

NYÅRSLÖFTEN/KPI:er

Här följer alltså mina nyårslöften (eller KPI:er) per år och jag sammanfattar även de faktiska resultaten hitintills. Alla historiska och framtida nyårslöften (eller mål) är skrivna inom parentes.

Min hemsida (annaleijon.se)


  • Antal unika besökare/läsare på min hemsida:

    • (2023: 50 000)
    • 2022: 28 049 (50 000)
    • 2021: 22 459
    • Det här är helt klart en av mina viktigaste KPI:er och som jag följer noggrant - typ varje dag. Antal läsare och unika besökare har ökat relativt stabilt och linjärt över åren, som du kan se i grafen. I procent är det dock lite mer volatilt, som synes i tabellen. Det borde bli svårare och svårare att öka i antal eftersom jag snart, troligtvis, nått hela tech/frilans-marknaden. Det är dock otroligt roligt att se att det fortfarande håller ungefär likadan takt.

users vs år trafik annaleijon.se google analytics

År Besökare i %
2018 -
2019 300 %
2020 31 %
2021 52 %
2022 23 %

  • Antal artiklar publicerade på min hemsida:


  • Externa samarbeten/engagemang:

    • (2023: fler i antal än 2022 och gärna fler betalda och mer betalda)
    • 2022: 1 video, 1 podcast, 5 live-framträdanden/podcasts (fler i antal än 2021)
    • 2021: 2 webinars/videor, 4 podcasts, 1 artikel, 1 live-föreläsning
    • 2020: 4 webinars/videor
    • 2019: 5 artiklar, 1 podcast
    • 2018: 1 video, 2 artiklar
    • Det här är en rolig konsekvens av mitt skrivande och content-skapande. Det är egentligen ingenting jag söker upp själv, utan jag blir kontaktad av externa aktörer som vill skapa någonting tillsammans. Det är väldigt roligt och jag kommer att fortsätta ställa upp så länge som samarbetet går hand i hand med mitt budskap. Jag får också självklart massvis med mindre passande förslag som jag tackar nej till.

  • Följare/vänner:

    • (2023:
      • Linkedin: 7 000
      • Instagram: 2 500
      • Facebook: - Jag vill inte ha något mål här för Facebook är ingenting jag vill lägga tid på.
      • Youtube: 40 - Youtube fokuserar jag inte särskilt mycket på.
      • Twitter: 60 - Twitter fokuserar jag inte särskilt mycket på heller.
      • TikTok: - Jag blev utmanad att prova på TikTok under 2022 och testade det under en veckas tid. Det var väl roligt, men ingenting jag vill fokusera på. Jag kanske plockar upp det igen om jag känner för det, men det skrivna ordet är väl egentligen mer min grej. Gå in på TikTok och sök på "annaleijons" så hittar du det jag publicerade i somras.)
    • 2022:
      • Linkedin: 4 519 (5 000)
      • Instagram: 1 488 (2 000)
      • Facebook: följare: 178 (300) och vänner: 1 816 (2000) komiskt att dessa siffror går nedåt till skillnad från alla andra sociala medier. Det är troligtvis en effekt av Facebooks generella minskning i popularitet i västvärlden samt i min generation.
      • Youtube: 28 (20)
      • Twitter: 39 (30)
      • TikTok: 14 (0)
    • 2021:
      • Linkedin: 3 509
      • Instagram: 1 125
      • Facebook: följare: 187 och vänner: 1 831
      • Youtube: 10
      • Twitter: 15
    • För att nå ut med mina budskap är det positivt att ha en viss följarskara. Jag jobbar inte direkt aktivt med att boosta dessa siffror, utan det är roligt att de växer organiskt och kul att följa över tid så de är därför jag skriver ned dem här.

  • Antal commits annaleijon.se:

    • (2023: 1 800)
    • 2022: från och med 2018 till och med 2022: 1 399 stycken commits
    • Att uppdatera och förbättra min hemsida är någonting som jag försöker jobba med kontinuerligt. Antalet commits återspeglar egentligen den takten och är intressant att följa över tid.

  • Antal nyhetsbrevsprenumeranter:

    • (2023: 400)
    • 2022: 254 (400)
    • 2021: 203
    • Den här siffran jobbar jag inte heller jätteaktivt med, utan den växer organiskt av sig själv.

  • Antal sök i månaden på Anna Leijon, enligt Mangools:

    • (2023: 260)
    • 2022: 130 (260)
    • 2021: 130
    • Hur ska jag öka antalet sökningar på mitt namn? Det handlar nog om att skapa ännu bättre content, tror jag.

  • Keywords-ranking:

    • (2023: total topp fem: 40 stycken)
    • 2022: total topp fem: 15 stycken (fler än året innan)
    • 2021: total topp fem: 14 stycken
    • Keywords är en nyckel i att få ut mina budskap och någonting som jag försöker jobba aktivt med. Det är dock ganska svårt, men roligt.

  • keyword tracking annaleijon.se

  • Domänranking för annaleijon.se:

    • Domain authority, enligt Mangools:
      • (2023: 25/100)
      • 2022: 16/100 (25/100)
      • 2021: 14/100
      • Det här borde jag verkligen jobba mer aktivt med än jag har gjort hittills
    • Page authority, enligt Mangools:
      • (2023: 32/100)
      • 2022: 28/100
      • 2021: 28/100
    • Citation flow, enligt Mangools:
      • (2023: 30/100)
      • 2022: 23/100
      • 2021: 17/100
    • Trust flow, enligt Mangools:
      • (2023: 10/100)
      • 2022: 5/100
      • 2021: 8/100
      • Varför mitt "trust flow" har gått ned är troligtvis för att jag har skrivit mer vitt och brett jämfört med tidigare år, men jag vet inte. Jag måste analysera den här siffran.

    • annaleijon.se mangools domain authority graph

    • Antal inlänkar, enligt Mangools:
      • (2023: 400 stycken)
      • 2022: 219 stycken (200)
      • 2021: 108 stycken

number of backlinks annaleijon.se




meme-you gotta-pump-those-numbers-up-rookie-numbers



Flowby (flowby.io)


Dessa är inte synkade med övriga i medgrundargruppen än, men jag har lite tankar i de här banorna:

  • (2023:
    • Antalet betalande butiker: 100
    • En första betalande utländsk kund: 1
    • En kund som har lanserat Flowby i hela sin kedja och med flera köer i varje butik (och inte bara en kö i en butik): 10
    • En första betalande kund som har signat upp sig helt via self-service: 1
    • Större press-release och testa automatisk marknadsföring/sälj: 1
    • KPI:er:
      • Följare Linkedin: 1 000
      • Besökare enligt Plausible: 10 000
      • Keywords-ranking: det här är ingenting som vi har fokuserat på hittills, men under 2023 är målet att sätta våra keywords och försöka ranka högt organiskt på dem
      • Domain authority enligt Mangools: 30/100)
  • 2022:
    • Antalet betalande butiker: 20 (20)
    • En första betalande utländsk kund: 0 (1)
    • En kund som har lanserat Flowby i hela sin kedja och med flera köer i varje butik (och inte bara en kö i en butik): 3 (1)
    • En första betalande kund som har signat upp sig helt via self-service: 0 (1)
    • Större press-release och testa automatisk marknadsföring/sälj: 0 (1)
    • KPI:er:
      • Följare Linkedin: 282 (1 000)
      • Besökare enligt Plausible: 2 600 (10 000)
      • Keywords-ranking: det här är ingenting som vi har fokuserat på hittills (under 2022 var målet att sätta våra keywords och försöka ranka högt organiskt på dem)
      • Domain authority enligt Mangools: 16/100 (20/100)
  • 2021:
    • Antalet betalande kunder: 3
    • En första betalande utländsk kund: 0
    • En kund som har lanserat Flowby i hela sin kedja och med flera köer i varje butik (och inte bara en kö i en butik): 0
    • En första betalande kund som har signat upp sig helt via self-service: 0
    • Större press-release och testa automatisk marknadsföring/sälj: 0
    • KPI:er:
      • Följare Linkedin: 118
      • Besökare Google Analytics: 2 100
      • Domain authority enligt Mangools: 8/100

Téamo (teamo.se)


Dessa är inte synkade med övriga i medgrundargruppen än, men jag har lite tankar i de här banorna:

  • (2023:
    • Dubbla antalet privata prenumeranter
    • Dubbla omsättningen)
  • 2022:
    • Skaffa en första företagskund åt Téamo
    • Dubbla antalet privata prenumeranter
    • Dubbla omsättningen
    • Anlita säljare som jobbar helt på provision
    • Samt utöka dessa KPI:er:
      • Följare:
        • Instagram: 746 (1500)
        • Linkedin: 33
      • Nyhetsbrev Mailchimp Subscribers: 113 (250)
      • Domain authority enligt Mangools: 15/100 (25/100)

Techskaparna (techskaparna.se)


  • (2023:
    • Antal sponsrade avsnitt: 12 stycken
    • Producerade avsnitt: 15
    • Följare:
      • Spotify: 500
      • Apple podcasts: kolla upp den här siffran
      • Google podcasts: kolla upp den här siffran
      • Linkedin: 400
      • Facebook: - orkar inte lägga tid på Facebook.
    • Lyssnare:
      • Cirka 600 lyssningar de två första veckorna efter att ett nytt avsnitt har släppts
      • Mitt första och äldsta avsnitt ska få 1 200 lyssningar
    • Besökare: Google Analytics: 5 000
    • Keywords-ranking: det här är ingenting som jag har fokuserat på hittills, men under 2023 är målet att sätta några keywords och försöka ranka högt organiskt på dem)
  • 2022:
    • Antal sponsrade avsnitt: 11 stycken (1)
    • Producerade avsnitt: 15 (12)
    • Följare:
      • Spotify: 271 (300)
      • Apple podcasts: har inte orkat skaffa något Apple-ID så vet inte den här siffran än
      • Google podcasts: har inte orkar kolla upp den här siffran heller. Det finns massa fler populära podcastplattformar som jag heller inte har riktigt koll på hur många följare jag har på.
      • Linkedin: 206 (200)
      • Facebook: 11
    • Lyssnare:
      • Cirka 300 lyssningar de två första veckorna efter att ett nytt avsnitt har släppts (600)
      • Mitt första och äldsta avsnitt har 914 lyssningar och målet är att få fler lyssnare som också lyssnar igenom alla avsnitt (1 200)
    • Besökare: Google Analytics: 1 700 (5 000)
    • Keywords-ranking: det här är ingenting som jag har fokuserat på hittills, men under 2022 är målet att sätta några keywords och försöka ranka högt organiskt på dem
  • 2021:
    • Antal sponsrade avsnitt: 0
    • Producerade avsnitt: 11 stycken
    • Följare:
      • Spotify: 157
      • Apple podcasts: (har inte orkat skaffa något Apple-ID så vet inte den här siffran än)
      • Google podcasts: har inte orkar kolla upp den här siffran heller. Det finns massa fler populära podcastplattformar som jag heller inte har riktigt koll på hur många följare jag har på.
      • Linkedin: 84
      • Facebook: 3
    • Lyssnare:
      • Cirka 300 lyssningar de två första veckorna efter att ett nytt avsnitt har släppts
      • Mitt första och äldsta avsnitt har 800 lyssningar och målet är att få fler lyssnare som också lyssnar igenom alla avsnitt
    • Besökare: Google Analytics: 1 900

Frilansare Sverige


Dessa är inte synkade med övriga i admingruppen eller bland medlemmarna, men jag har lite tankar i de här banorna:

Antal medlemmar:

  • (2023: 1 500)
  • 2022: 1 000 (700)
  • 2021: 510
meme-you frilansare sverige anna leijon

Vid årsskiftet 2021 hade vi 510 stycken och mitt mål för 2022 var att komma upp i 700. Vi är dock uppe i 1 000 nu och målet för mig 2023 är 1 500. Det finns egentligen inte ett egenintresse i att vi ska bli fler. Communityt blir inte automatiskt bättre bara för att vi är fler, men eftersom alla frilansare i Sverige är välkomna vore det riktigt coolt om också alla (eller majoriteten) fanns där. Jag skulle dock önska fler aktiviteter och mer engagemang i communityt 2023 jämfört med 2022.

Hör av dig till mig om du vill ha en inbjudan, men observera att vi enbart vill ha med frilansare i Slack-communityt. Skicka i så fall ett mail till: anna@annaleijon.com med ditt bolagsnamn, Linkedinprofil och mailadress.


Hälsa


  • Träna:
    • (2023: i snitt 5-6 gånger i veckan och vara mindre sjuk)
    • 2022: 293 träningspass och 12 sjukdagar. Jag snittade således nästan 6 träningspass i veckan (snitta 5-6 gånger i veckan och vara mindre sjuk)
    • 2021: 273 träningspass och 28 sjukdagar. Om vi justerar för sjukdagar snittade jag närmare 6 gånger i veckan, men med sjukdagar närmare 5 (snitta 5-6 gånger i veckan och vara mindre sjuk)
  • Vilopuls:
    • (2023: försöka komma ned till min vanliga vilopuls på 48 i slutet av året)
    • 2022: inte räknat på grund av graviditeten (48)
    • 2021: 48 (48)
  • Springa lopp:
    • 2023:
      • (får se hur mycket jag kan springa pga graviditeten, men vore kul att springa marathon, tjejmilen och stadsloppet igen)
    • 2022:
      • Marathon - sprang på 3 timmar och 41 minuter (under 3,5 timmar)
      • Tjejmilen - ej sprungit pga gravid (Topp 30)
      • Sigtuna stadslopp - ej sprungit pga gravid (1:a platsen)
    • 2021:
      • Marathon - ej sprungit pga Covid (under 3,5 timmar)
      • Tjejmilen - ej sprungit pga Covid (Topp 30)
      • Sigtuna stadslopp - ej sprungit pga Covid (1:a platsen)

Kommentar på nyårslöftena från 2021


Borttagna nyårslöften från 2021 och anledning:

  • Släppa min bok (gör en peroder av min bok här) + ha releasefest (det här kommer jag att göra och jag har börjat ta in preorders under 2022 av boken (se ovan länk). Jag måste prioritera graviditeten och vår bebis först såklart, men det vore kul att släppa min bok under 2023)
  • Släppa Konsultmäklarlistan 2.0 (jag har släppt en uppdatering under 2022 och vill fortsätta förbättra den under 2023)
  • Sammanfatta och publicera en utvärdering av the 1 year freelance deal och andra initiativ (den här artikeln har jag inte hunnit skriva, men vore kul att få till den under 2023)
  • Utöka min skrivarprofil från att inte bara handla om frilansande, utan också tech. Jag äger redan nischen frilans, men jag är inte nöjd där. Jag vill skapa mer content inom tech också (det här är pågående arbete och jag skrev ju exempelvis artikeln Förkortningar inom IT och skapar kontinuerligt nya podcastavsnitt inom tech)
  • Släppa fler Youtube-videor (Youtube är ingenting jag fokuserar jättemycket på, men video är alltid roligt. Får jag feeling producerar jag fler filmer, men mitt fokus är på det skrivna ordet)
  • Ha fler coachsamtal (annaleijon.se/contact) (det är kul att folk betalar för coachsamtal och det vill jag fortsätta med även under 2023 om någon vill betala för det, det vill säga)

Personligt:

  • Spara Y kr (jag känner mig inte bekväm med att prata öppet om min ekonomi, men jag har mina sparmål)
  • Skaffa direktpension + skriva en artikel om det (det här har jag inte hunnit göra, men ska förhoppningsvis ta tag i det under 2023)
  • Ta ledigt en längre tid. Det vill säga, vara utan frilansaruppdrag minst 3 månader per år (det kommer inte vara några problem på grund av föräldraledigheten med mera)
  • Känna oss klara med inredningen av lägenheten (det här löftet stryker jag för vi kommer aldrig känna oss helt klara, dessvärre)

AVSLUTNINGSVIS

I och med graviditeten (beräknat förlossningsdatum 24:e mars i år) så vill jag inte lova för mycket eller vara överambitiös i mina mål för det här året. Det får bli lite som det blir och hellre för lite än för mycket, känner jag. Jag ser fram emot det här året otroligt mycket och det ska bli så roligt att fortsätta bygga egna produkter och företag, hemsidor och podcasts och så vidare.

Avslutningsvis vill jag tacka alla mina läsare, lyssnare, samarbetspartners med flera från 2022 och hoppas på ett lika givande 2023 för alla parter. Extra stort tack till alla som gjort preorders av min kommande bok! Jag blir så otroligt glad och inspirerad varje gång jag får en notifikation om att en ny preorder har inkommit. Jag har alltid drömt om att skriva och publicera böcker och snart är det verklighet!

Om du har feedback eller input så får du gärna maila mig på anna@annaleijon.com

/Anna Leijon








Anna Leijon close up photo









anna leijon's lion logo



NEWS LETTER

By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.