Den ofrivillige influencern


Finns det något sådant som en ofrivillig influencer idag? Är inte det den nya "skådespelare/fotbollsproffs/astronaut"-barndrömsyrket som alla har? Jag har i varje fall länge hållit på med, och varit passionerad av, att skapa content. Alla typer av content. Jag började med att skriva artiklar på min egna hemsida 2018 samt gästblogga hos andra. Sedan gick det över till att skapa videor, föreläsa live och hålla i webinars remote, skapa inspirationsfilmer och korta små inspirationsklipp. Jag har också skapat en egen podcast samt gästar ofta andras podcasts. Jag gillar såväl det skrivna ordet, som foto, video och röstmediet. Jag har dock aldrig riktigt tagit betalt för mitt content-skapande i rena pengar förut. Förutom när jag bloggade på KTH:s officiella hemsida under taglinen “mattenörd med stilettklackar” i och för sig, men det var 10 år sedan nu. Jag har heller aldrig identifierat mig som en influencer. Jag menar, jag är ju civilingenjör och har gått på KTH. Jag kommer från akademikervärlden. Jag har ett “riktigt jobb” i termer av att jag frilansar, är egenföretagare och min egen chef, tar mig an konsultuppdrag inom produktutveckling samt bygger mina egna techprodukter. Inte kan väl jag vara en influencer?

Jag känner att jag måste adressera elefanten i rummet genom att skriva en artikel om det här. Jag har aldrig tidigare haft sponsorsmeddelanden i min podcast, men nu har jag det. Efter tolv avsnitt har det alltså hänt någonting. Jag vet inte var gränsen går och ärligt talat är jag inte intresserad av det heller, men om man definierar en influencer som en som skapar content och får betalt för det, ja, då är jag nu alltså även en influencer. Jag har länge varit en oavlönad content creator (som kanske alla med en mobilkamera och ett instagram-konto i och för sig kan kalla sig för these days). Jag är en hobby/amatör content creator som gör det för att jag tycker att det är kul och för att jag är passionerad av att få ut mina budskap. Jag är passionerad av hantverket “content creation” på riktigt (vilket jag inte tror att så många influencers faktiskt är egentligen, utan att ha några som helst belägg för det). Många influencers har inget egentligt budskap, annat än "kom och köp". Hela deras existensberättigande handlar om "dagens outfit" eller "dagens sminkning" där reklam för produkter är ett lika självklart inslag som de själva. Det är självklart inget fel med det, men jag kommer alltid att ha ett annat huvudbudskap än ett kommersiellt. Jag är aktiv inom ämnen som frilans, egenföretagande, bokföring, tech, produktutveckling, bygga bolag, men också allt mellan himmel och jord. Egentligen det jag är passionerad av för stunden, vilket kan vara vad som helst. Att bygga en egen dator, hjälpa folk skriva konsult-CV och att bli frilansare, djupdyka i AI och försöka förklara det på ett enkelt sätt och så vidare. I min podcast dokumenterar och delar jag med mig av lyckade (såväl små som stora) techentreprenörsers uppstartsresa, vilket är en nisch som jag anser att annan media är otroligt dåliga på att fylla. En sak är säker - det finns ingen HEJD på vad jag kan och vill skapa content inom och jag har en backlog på ungefär 200 artiklar som jag vill skriva.

Anna-leijon-podcast-influencer

Jag har fått kommentarer av mina läsare som tror att jag skapar content för att marknadsföra mig själv och för att få frilansaruppdrag den vägen. Jag kan dock, med handen på hjärtat, säga att jag gör det ENKOM för att jag tycker att budskapet är så viktigt och tror att världen skulle bli en bättre plats om någon dokumenterade och delade med sig av det. Det behöver absolut inte vara jag som är upphovsman heller. Det viktiga är att det dokumenteras och delas samt finns tillgängligt för allmän beskådan. När jag försöker göra någonting nytt och researchar ett ämne för första gången så vill jag dokumentera det - för mig själv i ren självbevarelsedrift, men också för andra för att det nästa gång någon vill lära sig det så ska det gå fortare än det gjorde för mig. Jag har även ett guldfiskminne så det är inte sällan som jag själv går tillbaka och läser mina egna artiklar, ska ni veta. Jag tror att världen blir en bättre plats om vi försöker hjälpa varandra samt ta rygg på vad andra redan har gjort. Du behöver aldrig starta från noll om du inte vill och poängen är att det ska gå snabbare hela tiden - vi måste bli mer effektiva kontinuerligt och öka vår utväxling. Annars kommer vi traggla på i samma tempo och i samma spår i all oändlighet, men jag tror att det finns mer där ute för oss än så.

Jag har haft mixade känslor och känt mig extremt tudelad kring att ha sponsorer av mitt content. Det är flera som har hört av sig och frågat. Många mer eller mindre seriösa och allting från att lägga in rena betting-displayer på annaleijon.se till native-artiklar för tjänster för egenföretagare. Don't get me wrong - det är självklart FANTASTISKT att någon vill betala för att få synas/höras bland mitt content, men kommer det helt plötsligt inte att bli lika roligt längre för jag känner mig tvingad? Ungefär som med talangfulla barn inom vissa idrotter som har hetsiga föräldrar och helt plötsligt vill ge upp sin så lovande proffskarriär för att det blev tråkigt. Skulle jag känna att jag har lite av en munkavel på mig och inte vågar säga det jag tycker längre? Jag har skapat content i många år nu och har alltid tyckt att det har varit fantastiskt roligt. Jag har sagt nej till alla sponsorsförfrågningar hittills, men var det kanske dags att ta nästa steg i mitt content-skapande nu? När min nuvarande sponsor hörde av sig första gången tror jag att jag var rätt svårflirtad. De behövde påpeka det några gånger innan jag kom mig för att ta fram en prismodell. För det är inte enkelt att förstå sin prislapp heller, ska ni veta. Det jag gjorde, naturligtvis, var att benchmarka mig mot andra som jag känner som också har podcasts. Jag hörde runt lite i olika forum och tog fram en modell med några olika alternativ, upplägg och med rabatt ju fler avsnitt de sponsrade.

Det som kändes så himla skönt med min sponsor nu är att jag känner att jag kan stå upp för det de gör och jag har dessutom hört gott om dem bland alla kontakter som jag har och som använder sig av deras tjänster. Det kändes oerhört viktigt för mig att kunna stå bakom min sponsor samt att deras tjänster skulle vara relevanta för mitt content, vilket jag inte skulle kunna säga om jag införde betting-displayannonser, exempelvis. Tack och lov var den här sponsorn extremt relevant. Jag är extremt passionerad av egenföretagande och frilansande, vilket de är också. Ett krav från min sida har alltid varit på mina eventuella sponsorer att jag får skriva meta-artiklar om det hela. Det vill säga, gå ut med och vara öppen med själva sponsringen. Det ska nu bli spännande att se och höra vad mina lyssnare tycker om att jag helt plötsligt har sponsorsmeddelanden i avsnitten. Kommer de sparka bakut? Kommer de sluta prenumerera på min podcast? Som content creator oroar jag mig självklart för mina content-konsumenters upplevelse, och i det här fallet lyssnarupplevelse. Jag hoppas att de har förståelse för att om jag ska kunna skapa mer content långsiktigt så hjälper det om jag kan få betalt för det på något sätt. Det är självklart inte ett måste, men det blir mindre och mer sällan utan det och jag kan inte garantera att jag allid kommer att vara motiverad till att skapa content samt ha tid för det. Det hjälper självklart mig att kunna prioritera mitt content-skapande framför allt annat som jag också håller på med, och som pockar på min uppmärksamhet, om jag får betalt för det. Det är också roligt att testa nya saker, tycker jag.

Jag hoppas att jag alltid kommer kunna vara småskalig, egen, sann mot mig själv och mina budskap och inte förblindas av kommersiella intressen. Ni får GÄRNA slå vett i mig om jag blir en levande reklampelare utan några sanna och viktiga budskap. Jag rentav uppmanar er att agera i så fall! Tack och lov, och som jag skrev, upplever jag att jag och Developers bay har många gemensamma budskap och det känns verkligen supercoolt att få en första sponsor! Jag behöver inte tumma på det som är viktigt för mig och tvärtom hoppas jag att mina läsare och lyssnare får användning för Developers Bays tjänster. I all samverkan som jag har haft med dem och allt jag har hört så finns det bara gott att säga. Så stort tack till Developers bay för att ni möjliggör för mig att ägna mer tid åt att skapa content som jag är så passionerad av. In och lyssna på senaste avsnittet av Techskaparna här!

All feedback, input, råd, tips och hjälp är alltid välkommet. Maila gärna mig på: anna@annaleijon.com <3 Tack för att du har läst!


/Anna Leijon






Anna Leijon close up photo









anna leijon's lion logo



NEWS LETTER

By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.