Flowby - hur vi byggde ett mobilt kösystem och fick första kunden på två månader
Är det någonting som jag blir fullkomligt galen på i dagens samhälle så är det att stå i en fysisk kö. Det är helt sanslöst att vi på 2020-talet ska behöva stå rakt upp och ned i standby fastlåsta i väntan på vår tur. Vi började fundera på hur man skulle kunna lösa det här problemet som vi upplevde och på den vägen kom vi på “Flowby”.
Flowby är ett mobilt kösystem där butiken eller serviceinrättningens kunder köar i sin mobiltelefon istället för i en fysisk kö. För butiken krävs ingen installation, integration eller hårdvara, utan allting administreras i webbgränssnittet i butikens befintliga dator, ipad och/eller mobiltelefon. Som kund köar du i mobiltelefonen och du är i ett konstant härligt flow och det känns som att du bara flyter förbi och är i motion istället för att din shoppingupplevelse ska abrupt störas när du behöver ställa dig i en fysisk kö. Det är även där namnet Flowby kommer ifrån - att du flyter förbi istället för att stå i standby. Våra butiker har dessutom vittnat om att kunder som står i kö i Flowby shoppar mer än de som står i kö i alternativa kösystem. Läs mer på Flowbys hemsida.
Om vi tar allting från början så måste jag börja med att berätta om mig och Susanne. Jag och hon har känt varandra väldigt länge och vi har även jobbat ihop tidigare. Det började faktiskt med att jag var barnvakt åt hennes barn under tiden jag studerade på KTH. Susanne erbjöd sedan mig jobb som receptionist och administratör på Mackmyra (där hon jobbade). Sedan har jag fått möjligheten att hålla i Mackmyras representation på Öl och whisky-mässan och massvis med andra roliga uppdrag.
Vi har alltid trivts mycket bra med att jobba ihop. Det gick några år när vi inte riktigt hade någon kontakt, men sedan fick jag ett samtal för ungefär ett år sedan. Det var Susanne som frågade om jag var intresserade av en CTO-roll i hennes startup. Det lät såklart mycket intressant så vi började inleda diskussionen och det hela slutade med att jag klev in i bolaget.
Den första idén som vi hade upplevde vi en del motgångar kring och det hela mynnade ut i att vi lade ned den. Det skulle vara ett slags prisjakt fast inom mode, men med vår lilla startupbudget på några hundratusen kronor och den tekniska komplexiteten i att bygga en sådan produkt så insåg vi rätt snabbt att vi inte skulle kunna komma så långt med den idén. Vi upplevde även andra motgångar såsom att det är ett moment 22 med en B2B2C-plattform när varken butikerna eller konsumenterna kommer att hitta dit i början.
I mars i år började vi diskutera andra möjligheter och i april beslutade vi oss för en helt annan idé. Idén var mycket enkel, men skulle kunna växa till någonting stort. Det var dessutom ett problem som vi både upplevde som mycket irriterande och vi kunde inte förstå hur någon annan inte kunde ha löst det tidigare. Problemet var att stå i fysisk kö.
Tanken var att konsumenterna skulle stå i en mobil kö istället för i en fysisk kö. Med hjälp av deras mobiltelefoner kan de skanna en QR-kod och automatiskt ställas i kö. På så sätt behöver de inte ladda ned någon app (som vi tycker är problemet med några av de konkurrenter vi har). De kan dessutom röra sig mycket längre ifrån själva kassan eftersom du har all information du behöver i mobiltelefonen istället för vid någon skärm eller i en nummeruppräknare (som andra kölösningar ofta innebär). Konsumenten får en notifikation i sin mobil när det börjar bli ens tur och på så vis kan den gå runt i butiken eller uträtta sina andra ärenden under tiden den står i kö.
Vi anser att det här bidrar till bättre kundservice, är enklare, mer tidseffektivt, bättre för miljön, ger bättre kontroll och möjlighet till uppföljning samt har ett bättre och enklare prisupplägg för butiken än konventionella kösystem. Vi tycker att det är helt sanslöst att personer på 2020-talet ska behöva stå i en fysisk kö och det är någonting som vi tror att den yngre generationen aldrig kommer att acceptera att behöva utstå.
Vi har självfinansierat hela utvecklingen och vi har anlitat en senior fullstackutvecklare via mitt frilansarnätverk. Susanne är extremt duktig på marknadsföring, sälj och på att konceptualisera, vilket kompletterar mig väldigt bra som är supervan med att driva teknisk produktutveckling och att bygga MVP:er. Jag är mer teknisk och har exempelvis byggt hemsidan själv (flowby.io), men för själva produkten och kösystemet har vi som sagt kontrakterat en fullstackutvecklare.
Det vi lärde oss från vår första idé var att vi måste få proof of concept innan vi ens lägger en endaste krona på att bygga någonting. Det vi gjorde för att få det var att vi satte oss och cold-call:ade och mailade massvis med företag som vi trodde skulle behöva vår produkt. Vi formulerade det som att “vill du vara med och testa ett nytt kösystem med förhoppningen att ni vill fortsätta använda det efter genomfört test” eller någonting i den stilen. Vi skrev också att vi satsade våra egna pengar och att det bara var vi två, vilket butikerna verkade gilla. Det är ingen idé att försöka verka större än vad du är sådär i början.
Vi tänkte att om minst fem signar upp sig på testet så kör vi. Då finns det tillräckligt med intresse. Vi lyckades få fyra innan tiden började rinna iväg för oss. Vi hade nämligen lovat i första mailet att ha en prototyp klar att testas innan sommaren och vi ville inte förlora de första som hade signat upp sig. Därmed satte vi igång utvecklingen och jag hittade en grym fullstackutvecklare och frilansare som vi kontrakterade.
Utvecklingen har nu pågått och flytit på oerhört bra sedan 21:a april. Vi har kontrakterat utvecklaren på heltid från 21:a april till 16:e juni. Det blir en kostnad på ett par hundratusen kronor som vi betalar själva och delar 50 % var av. Nu är tanken att en fullstackutvecklare ska kliva in som delägare och köpa 20 % av aktierna för 100 000 kr (således till en värdering av hela företaget på 500 000 kr), vilket vi har hittat. Vi har inte signat kontraktet än med någon, men det har till och med varit flera som har varit intresserade. Tanken är att denna person blir delägare och jobbar kontinuerligt cirka 10 timmar i veckan oavlönat. Både jag och Sus har jobbat oavlönat med detta och är man delägare är det inte mer än rimligt att jobba oavlönat i början.
Vi har varit ute och testat vår produkt på två av de butikerna som signade upp sig initialt för testet. Vi har två kvar. En av butikerna har redan signat upp sig och använder produkten kontinuerligt och rekommenderar den varmt. Den andra jobbar vi fortfarande på. De buggar som den butiken rapporterade har vi åtgärdat, men ibland kan det vara svårt att få en andra chans. Det var också den första butiken som vi testade hos och vår produkt har blivit otroligt mycket bättre sedan dess - vilket den andra butiken fick skörda frukten av.
När det kommer till utvecklingen fokuserade vi först på att bygga en MVP - en testbar version, som vi kallade den. Det var den vi var ute och testade i butikerna med. Efter det har vi fokuserat på att bygga en användbar version. Det vill säga, en produkt som butikerna kontinuerligt kan använda sig av och som är mycket mer stabil och har fler funktioner än testversionen. Just nu håller vi på att implementera en del features som butikerna har efterfrågat och slutligen vill vi bygga en skalbar version.
Den skalbara versionen innebär self-service-signup och att vi inte ska behöva ha någon manuell handpåläggning för att butikerna ska kunna komma igång. Allting ska ske i webbgränssnittet - signup, instruktioner och de få små konfigurationerna som butikerna kan göra (exempelvis byta ut sin logga i gränssnittet) ska göras av butikerna själva. Just nu behöver vi uppdatera det manuellt i databasen för varje kund, vilket inte är önskvärt långsiktigt.
Vi har hela tiden haft inställningen att pengarna som vi lägger är en “sunk cost”. Det vill säga, pengar som är spenderade, och det finns alltid en risk med att ingen vill ha det vi har utvecklat. Då har vi i varje fall satsat och lärt oss otroligt mycket på vägen. Nu när vi dock har en kund som är supernöjd, använder det kontinuerligt och kommer med features requests och vill implementera det på sina övriga butiker i Sverige med, ja då känns det verkligen som att vi har lyckats. Vi har lyckats med det första målet!
Vi har givetvis högre mål än så, men första målet är verkligen avklarat och vi är otroligt nöjda och smått chockerade över att vi kunde bygga någonting och få en första kund på två månader. Härnäst ska vi ta över Sverige och det finns ingenting som hindrar oss från att gå globalt direkt - tvärtom, det är precis vad vi vill göra! Jag funderar på om vi ska anlita frilansande försäljningsansvariga i ett antal andra länder och bara skala upp vår lösning till max. Det är inte särskilt mycket kostnader kontinuerligt, utan framförallt den första utvecklingskostnaden som är den stora insatsen. Så fort vi har en skalbar version är det framförallt fokus på marknadsföring och sälj och sen tar vi över världen och ersätter en fysisk kö i taget. Jag hinner inte skriver mer nu, men mer information kommer att komma längre fram. Jag ville bara dela med mig av hur långt vi har kommit hittills <3 to be continued!
Jag är jätteglad om ni har feedback till mig så hör av er till min mailadress om ni vill diskutera detta mer, har synpunkter eller frågor: anna@annaleijon.com
/Anna Leijon
*Jag är stolt medlem och admin i ett slack-workspace som heter “Frilansare Sthlm”. Du kan maila mig om du vill få en inbjudan, men observera att vi endast vill ha enskilda frilansare som medlemmar så du får gärna länka till din linkedin-profil eller ange ditt bolagsnamn i mailet. Just nu är det över 360 frilansare i kanalen och vi pratar om allt möjligt. Maila mig på anna@annaleijon.com om du vill få en inbjudan.
NEWS LETTER
By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.
By subscribing, you will get notified when my next content is published before everyone else.